0

تنظیمات قالب

نگهداری از ساکولنت ها در داخل خانه

نویسنده: محبوبه 30 -3443

با اینکه ساکولنت ها و کاکتوس ها به عنوان یکی از بی آلایش ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می شوند، اما حقیقت این است که اگر بخواهند واقعاً شکوفا شوند به مراقبت های مناسب تری نیاز دارند. اگرچه همیشه خواندن دستورالعمل های مراقبت مخصوص هر گونه خاص بسیار مهم است، با این حال پیروی کردن از این قوانین کلی شما را در مسیر موفقیت قرار می دهد.

با اینکه ساکولنت ها و کاکتوس ها به عنوان یکی از بی آلایش ترین گیاهان آپارتمانی شناخته می شوند، اما حقیقت این است که اگر بخواهند واقعاً شکوفا شوند به مراقبت های مناسب تری نیاز دارند. اگرچه همیشه خواندن دستورالعمل های مراقبت مخصوص هر گونه خاص بسیار مهم است، با این حال پیروی کردن از این قوانین کلی شما را در مسیر موفقیت قرار می دهد.

انتخاب مکان

به عنوان یک قاعده کلی، ساکولنت ها و کاکتوس ها برای رشد، حداقل به شش ساعت در روز نور روشن نیاز دارند. بسته به زاویه پنجره شما، این کار را تا حدی می توان با قرار دادن گیاه نزدیک پنجره آفتاب گیر انجام داد- ترجیحاً پنجره جنوبی یا غربی. اگر روشنایی خانه شما کم است، می توانید این مشکل را با استفاده از لامپ های رشد که در اشکال، اندازه ها و سبک های متعددی مطابق با مجموعه ساکولنت شما موجود هستند، برطرف کنید.

اگر ساکولنت شما شروع به کش آمدن کرد و برگ ها از هم دورتر و دورتر شدند – فرایندی که اتیولاسیون نامیده می شود- باید بدانید که نور کافی دریافت نمی کند. علاوه بر این، شایان ذکر است که برخی واریته ها با رنگ های خاص نیز برای رشد و حفظ رنگ مطلوب خود به نور بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، گیاهان ابلغ به دلیل سطوح پایین کلروفیل به نور بیشتری نیاز دارند، واریته های صورتی، بنفش، قرمز و نارنجی اگر به نور کافی برای حفظ رنگ خود دسترسی نداشته باشند، رنگ خاص خود را از دست می دهند و به سبز تبدیل می شوند.

قرار دادن ساکولنت نزدیک پنجره مزیت دیگری نیز دارد، در طول ماه های گرم – جریان هوای خوب برای جلوگیری از مسائل پوسیدگی ناشی از خاک یا برگ هایی که برای مدت طولانی مرطوب می مانند، و همچنین آفات خاصی مانند پشه ها و حشرات آرد آلود ضروری است. با این حال، در طول ماه های زمستان، حتما از ساکولنت های خود در برابر هوای سرد محافظت کنید، چرا که ممکن است به برگ های این گیاهان حساس، که بیشتر آن ها در مناطق مقاومت زیر 9 مقاوم نیستند، آسیب برساند.

انتخاب گلدان

جنس گلدان متخلخل، مانند سفالی یا بتنی، کمک می کند از وجود تبادل اکسیژنی خوب ریشه های گیاه که از خیس ماندن خاک برای مدت طولانی و احتمال پوسیدگی ریشه ها جلوگیری می کند، مطمئن شوید. با اینکه گلدان های پلاستیکی، شیشه ای و سرامیکی لعابدار در دسترس هستند، اما این گلدان ها رطوبت را به مراتب راحت تر در خاک نگه می دارند و بنابراین نیاز به توجه بسیار دقیق به دفعات آبیاری دارند.

صرف نظر از اینکه چه جنس گلدانی انتخاب می کند، بسیار مهم است که مطمئن شوید دارای زهکشی کافی باشد. اگرچه می توان ساکولنت ها  را در گلدان بدون زهکشی نیز پرورش داد، ولی سوراخ زهکشی تضمین می کند که ریشه ها هرگز در آب راکد نمی مانند که برای گیاهان بومی مناطق خشک، کشنده است.

انتخاب خاک

استفاده از خاک گلدان با زهکشی بالا مخصوص ساکولنت ها، که در همه بازارهای گل محلی موجود است، برای این گیاهان ضروری است، چرا که حاوی عناصر متخلخل کافی مانند شن و ماسه و پرلیت است که اجازه می دهد آب به جای اینکه برای مدت طولانی اطراف ریشه ها و ساقه ها بماند، به سرعت از گلدان خارج شود. خاک گلدان معمولی یا خاک باغچه که از بیرون کنده می شود، بسیار متراکم بوده و زهکشی پایینی دارد و برای ساکولنت ها مناسب نیست و هرگز نباید برای این گیاهان استفاده شود.

آبیاری

برای تقلید از محیط های خشک زادگاه ساکولنت ها، بیشتر ساکولنت ها با آبیاری به روش "خیساندن و خشک شدن" رشد می کنند، به این معنی که گیاه کاملا آبیاری می شود تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود و سپس اجازه داده می شود تا قبل از آبیاری مجدد کاملا خشک شود. برای تعیین اینکه چه زمانی خاک به اندازه کافی خشک است تا دوباره آبیاری شود، می توانید از انگشت خود برای آزمایش 1 تا 2 اینج بالای خاک در اطراف پایه گیاه استفاده کنید، یا می توانید از رطوبت سنج برای آزمایش خشکی خاک استفاده کنید. صرف نظر از اینکه از چه روشی استفاده می کنید، تقریبا همیشه بهتر است کمتر آبیاری کنید تا بیشتر، به خصوص برای گیاهانی که ضخیم ترین و گوشتی ترین برگ ها را دارند.

با اینکه این روش برای اکثر ساکولنت ها جواب می دهد، برخی از آن ها نیاز به توجه بیشتری به جزئیات مرطوب به برنامه آبیاری دارند. بنابراین، خواندن توضیحات برای هر ساکولنت خاص، با در نظر گرفتن دوره خواب برای هر گونه منحصر به فرد، بسیار مهم است – برخی از آن ها در طول دوره خواب خود، که ممکن است ماه ها طول بکشد، اصلا نیاز به آبیاری ندارند.