0

تنظیمات قالب

10 ساکولنت مقاوم به سرما _ بخش دوم

نویسنده: محبوبه 06 بهمن 1400

دماهای پایین در فصول سرد می تواند نشانه ای از شروع زمان خواب در باغچه ها باشد، چرا که بسیاری از گیاهان خود را برای چندین ماه خواب زمستانی آماده می کنند. با این حال، این 10 ساکولنت مقاوم به سرما می توانند دماهای پایین را تحمل کنند، بسیاری از آن ها تا دمای منفی 18 یا حتی منفی 30 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند، یعنی مجبور نیستید به یک باغچه خالی زمستانی بسنده کنید. همه این ساکولنت ها در طول سال زیبا هستند، اما در فصل سرد به طور خاصی می درخشند و به فضای سبز معمولی، بافت و رنگ می بخشند.

6. یوکا تامپسون

یوکا تامپسون که به آن یوکاری منقاری یا یوکای خمیده بزرگ نیز می گویند، گیاهی نمادین و درخت مانند است که در بسیاری از مناطق طبیعی جنوب غربی و در فضای سبز مناطق مسکونی دیده می شود. گیاهان جوانتر یوکا به صورت یک ساقه رشد می کنند، در حالی که گیاهان مسن تر می توانند در قسمت بالایی شاخه دهند. برگ های آبی خاکستری آن به شکل روزت چیده شده و در قسمت بالایی ساقه قرار دارند. برگ های 60 سانتی متری، با افزایش سن به رنگ برنزه روشن در می آیند و ساقه را می پوشانند که می توان آن ها را به همان حال رها کرد یا برای آرایش گیاه آن ها را هرس کرد. خوشه های گل های سفید در اواخر بهار ظاهر می شوند.

این گیاه بومی غرب تگزاس و مناطق چیهواهوا و کوایولیا مکزیک است.

مکان رشد: منطقه مقاومت 7 تا 10، مقاوم تا دمای منفی 15 درجه سانتی گراد

نیاز آب: کم

نیاز نور: نور کامل

سایز بالغ: تا ارتفاع 3 متر و پهنای 90 سانتی متر رشد می کند.

نکات کاشت: در خاک با زهکشی خوب و در مکانی با آفتاب کامل بکارید.

7. گیاه سنگی پهن برگ (سدوم سپاتولیفولیوم)

برگ های کوچک آبی خاکستری این گیاه به شکل روزت کنار هم چیده شده و ساکولنت پوششی خوشایندی را ایجاد کرده اند. در زمستان، برگ های بیرونی در پاسخ به دماهای سردتر، رنگ شرابی جذابی پیدا می کنند. گل های زرد این ساکولنت مقاوم به سرما را در تابستان، دچار تحول می کند.

این بومی مناطق شمال غربی، که به آن سنگ تراش اقیانوس آرام نیز می گویند، در شرایط مشابه زیستگاه بومی خود با خاک سنگی و دارای زهکشی خوب، بهترین رشد را دارد، بنابراین آن را در جایی که آب جمع می شود نکارید. به دلیل اندازه نسبتا کوچکش، این گیاه وقتی در برامدگی ها و شکاف های یک باغچه سنگی جمع می شود، در گلدان هایی که می تواند از لبه آن ها بالا برود یا حتی در یک باغچه افسون گر، عالی به نظر می رسد.

این گیاه بومی مناطق غربی بریتیش کلمبیا، واشنگتن، ارگون و کالیفرنیا است.

مکان رشد: منطقه مقاومت 3، مقاوم تا دمای منفی 40 درجه سانتی گراد

نیاز آب: در مواقعی که بارندگی نیست، بعد از خشک شدن خاک آبیاری کنید

نیاز نور: نور کامل تا نور فیلتر شده

سایز بالغ: تا ارتفاع 5 سانتی متر و پهنای 60 سانتی متر رشد می کند.

نکات کاشت: در خاک با زهکشی خوب و در مکانی با آفتاب کامل یا نور فیلتر شده بکارید.

8. تگزاس سوتول

برگ های سبز پر رنگ و سیخی تگزاس سوتول به مناظر زمستانی به خواب رفته و بی رنگ و رو، رنگ می بخشد. عادت رشد آن باعث می شود برگ ها باد کنند و شکل بادکش نیمه کروی ایجاد کند که در طول سال به مناظر مقاوم به خشکی جلوه می بخشد. یک سنبله گلدار به ارتفاع 10 تا 15 فوت در تابستان روی گیاهان بالغ ظاهر می شود. گل های سفید که برای مرغ مگس خوار جذاب است، سنبله را می پوشاند.

این گیاه بومی تگزاس، ایرادگیر نیست و با رشد در نقاط با خاک دارای زهکشی خوب که نور کامل دریافت می کند خوشحال می شود. برای داشتن مناظری گیرا، آن ها را به صورت گروهی بکارید. سوتول معمولی، یک خویشاوند آبی خاکستری بومی تگزاس، آریزونا، نیو مکزیکو و شمال مکزیک، نیز گیاهی عالی و مقاوم به سرما است.

این گیاه بومی تگزاس و منطقه چیهواهوا مکزیک است.

مکان رشد: منطقه مقاومت 7، مقاوم تا دمای منفی 18 درجه سانتی گراد

نیاز آب: مقاوم به خشکی. از بهار تا پاییز ماهی یکبار آب دهید، در باغچه های خشک تر از بهار تا پاییز دو بار در ماه و در زمستان ماهی یکبار آب دهید.

نیاز نور: نور کامل

سایز بالغ: تا ارتفاع و پهنای 1 متر و نیم رشد می کند.

نکات کاشت: در خاک با زهکشی خوب و در مکانی با آفتاب کامل بکارید.

9. افوربیا ریجیدا

رنگ آبی خاکستری افوربیا ریجیدا، وقتی کنار گیاهانی با شاخ و برگ تیره تر کاشته می شود، تضاد رنگی خوبی ایجاد می کند. بافت سیخی منحصر به فرد برگ ها نیز عنصری تزئینی به منظره اضافه می کند. گل ها در اواخر زمستان و بهار ظاهر می شوند و به آن رنگ می بخشند.

این گیاه بومی خاورمیانه است.

مکان رشد: منطقه مقاومت 7، مقاوم تا دمای منفی 18 درجه سانتی گراد

نیاز آب: کم، در تابستان هر دو تا سه هفته یکبار و در زمستان وقتی بارندگی نبود آب دهید.

نیاز نور: نور کامل تا نور فیلتر شده

سایز بالغ: تا ارتفاع 60 سانتی متر و پهنای 90 سانتی متر رشد می کند.

نکات کاشت: در خاک با زهکشی خوب و در مکانی با آفتاب کامل یا نور فیلتر شده بکارید. ساقه های گل را در اواخر بهار هرس کنید.

افوربیا ریجیدا - آماگل

10. آگاو زبان نهنگ (آگاو اواتیفولیا)

با برگ های پهن و منحنی شکلش، به راحتی می توان فهمید که آگاو زبان نهنگ نام رایج خود را از کجا گرفته است. این آگاو آبی خاکستری و سایز متوسط، در طول سال به عنوان گیاهی جذاب رشد می کند. چه در کنار تخته سنگ های بزرگ و چه در گلدان، وقتی در زمستان گیاهان دیگر به خواب می روند، خود نمایی می کند.

خارهای انتهای برگ ها را می توان جدا کرد تا باعث خراش نشوند. مانند همه آگاوها، این گیاه بومی مکزیک، فقط قبل از اینکه بمیرد گل می دهد.

این گیاه بومی شمال شرقی مکزیک است.

مکان رشد: منطقه مقاومت 7، مقاوم تا دمای منفی 15 درجه سانتی گراد

نیاز آب: کم تا متوسط، از بهار تا پاییز ماهی یکبار و در زمستان وقتی بارش نیست آب دهید، در باغچه های خشک تر، از بهار تا پاییز دو بار در هفته آب دهید.

نیاز نور: نور کامل تا نور فیلتر شده. در مناطق خشک تر از شید روشن استفاده کنید.

سایز بالغ: تا ارتفاع و پهنای 1 متر و 20 سانتی متر رشد می کند.

نکات کاشت: در خاک با زهکشی خوب و در مکانی با آفتاب کامل یا نور فیلتر شده بکارید.