0

تنظیمات قالب

چگونه یک باغچه ساکولنت در فضای باز بکاریم

نویسنده: محبوبه 04 اسفند 1400

طراحی باغچه ساکولنت برای مناطق گرم، معتدل و حتی سرد مناسب است. در اقلیم های سردتر، همیشه نمی توان یک باغچه ساکولنت داشت، اما می توان آن ها را فصلی یا گلدانی کار کرد.

طراحی باغچه ساکولنت

ساکولنت ها عموما گیاهانی مقاوم به خشکی هستند که برگ های ضخیمی دارند که رطوبت را حفظ می کنند. اگرچه ساکولنت ها نسبت به شرایط خشک بسیار مقاوم هستند، اما در فصول رشد به آب نیاز دارند.

برای طراحی باغچه ساکولنت باید مکان، نوع خاک، پیکربندی، سطح رطوبت و انواع گیاه را در نظر گرفت. برخی ساکولنت ها نسبت به بقیه به خشکی مقاوم تر هستند. قبل از طراحی یک باغچه ساکولنت در فضای باز کمی راجع به طیف گسترده اشکال و سایز های ساکولنت ها تحقیق کنید.

به عنوان مثال، کاکتوس ها ساکولنت هایی هستند که آب را در ساقه ها و بالشتک های خود نگه می دارند. انواع دیگر ساکولنت ها تیغ ندارند اما برگ های گوشتی با بیشمار عادت های رشد دارند. انواع مختلف آویز ماننده سدوم مورگانینوم، نوک تیز و پهن مانند آگاو یا واریته های بلند و ستونی مانند کاکتوس پیرمرد وجود دارند. باغچه را طوری طراحی کنید که فضای کافی برای رشد و بزرگ شدن گیاهان وجود داشته باشد.

ساکولنت ها در فضای باز

پرورش یک باغچه ساکولنت در فضای باز با انتخاب گیاهان آغاز می شود. اگر مبتدی هستید، با گیاهانی شروع کنید که نگهداری آن ها آسان و احتمال خطا در آن ها کم است. نگهداری از سدوم ها و سمپرویوم ها آسان است و با مکان های روشن و آفتابی یا حتی نیمه سایه سازگاری دارند.

هر گیاهی که انتخاب می کنید، بدانید که ساکولنت ها به خاک با زهکشی بالا نیاز دارند. آن ها می توانند در شکاف سنگ ها و یخ ها، صخره ها و خاک های شنی رشد کنند. ساکولنت ها در مناطق سرد در گلدان هایی که در زمستان به داخل خانه یا پارکینگ منتقل می شوند بهتر رشد می کنند.

از کالانکوئه، آلوئه، اچوریا و آئونیوم استفاده کنید. از اندازه ها، اشکال و بافت های منحصر به فرد این گیاهان لذت ببرید. برای صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد رنگ و جذابیت، از ساکولنت های فضای باز به عنوان بخشی از طراحی فضای سبز باغچه تان استفاده کنید.

برنامه ریزی برای باغچه ساکولنت

وقتی گیاهان خود را انتخاب کردید و برای کاشت آماده شدید، باید بدانید چگونه برای یک باغچه ساکولنت در فضای باز برنامه ریزی کنید. یک مکان آفتابی را انتخاب کنید و فضایی را که می خواهید پر کنید ترسیم کنید. حواستان باشد آفتاب تیز و سوزان تابستان ممکن است برای برخی ساکولنت ها مناسب نباشد.

شرایط خاک و زهکشی را با حفر چاله هایی به عمق حداقل نیم متر و پر کردن آن ها با آب بررسی کنید. اگر آب در عرض نیم ساعت تخلیه شود، به اندازه کافی متخلخل است. اگر نه، به سادگی 7 و نیم سانتی متر ماسه یا مواد شنی دیگر را مخلوط کنید تا بافت و زهکشی آن افزایش یابد.

از گیاهان بلندتر، در مرکز و از گونه های رونده در حاشیه ها یا در نقاطی بین گیاهان بزرگتر به عنوان پوشش زمین استفاده کنید.

سطح خاک را با یک لایه سنگریزه یا سنگ های کوچک بپوشانید تا به عنوان مالچ عمل کند. این کار به جلوگیری ها رشد علف های هرز و حفظ رطوبت کمک می کند و در عین حال اجازه تبخیر آب اضافی را می دهد.

مراقبت از گیاهان باغچه ساکولنت

ساکولنت ها دوره های خشکی را تحمل می کنند اما در فصل رشد باید به طور منظم آب دریافت کنند. وقتی 5 سانتی متر از سطح خاک خشک شد، به طور عمقی آبیاری کنید و اجازه دهید خاک بین هر آبیاری مجددا خشک شود.

رایج ترین مشکل ساکولنت ها پوسیدگی است. نگه داشتن ساقه ها بیرون خاک و فراهم کردن دوره های خشکی بین آبیاری ها به جلوگیری از پوسیدگی کمک می کند. همچنین، گیاهان را از پایه آبیاری کنید تا برگ ها خشک بمانند. بهترین راهکار آبیاری قطره ای است.

مراقب آفات و حشرات باشید و با اسپری آب و صابون باغبانی یا سمپاشی دوره ای  با آن ها مبارزه کنید.

در طول مراقب از باغچه ساکولنت؛ ساقه های مرده و پاجوش ها را جدا کنید. یک پاجوش به راحتی یک گیاه کاملا جدید را ایجاد می کند. پاجوش ها را در خاک کاکتوس بکارید و تا وقتی ریشه ها پر و سالم شوند از آن ها مراقبت کنید، سپس آن ها را در منطقه جدیدی از باغچه بکارید.

 

 

برچسب ها : ساکولنت