0

تنظیمات قالب

نکاتی برای پیوند کاکتوس ها

نویسنده: milad 31 تیر 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

پیوند زدن کاکتوس ها فرایندی است که در آن قطعه برش خورده از یک گونه روی محل برش گونه دیگر رشد می کند. این یک روش ساده برای تکثیر کاکتوس ها است که حتی یک باغبان تازه کار هم می تواند امتحان کند.

 

کاکتوس ها به راحتی از طریق پیوند، قلمه ساقه، قلمه برگ، بذر یا پاجوش تکثیر می شوند. پرورش کاکتوس از بذر فرایندی طولانی است، چرا که جوانه زنی ممکن است غیر قابل اطمینان باشد و سرعت رشد حلزونی است. به طور کلی، کاکتوس هایی را که پاجوش نمی دهند، تا زمانی که یک پایه سازگار با آن وجود داشته باشد، می توان با پیوند زدن تکثیر کرد. بخش پیوند زده شده را پیوندک و قسمت اصلی یا ریشه دار را پایه می نامند.

 

راهنمای پیوند زدن

کاکتوس ها به دلایل مختلفی پیوند زده می شوند. یکی از دلایل می تواند تولید غیر جنسی گونه های مختلف باشد، این فرایند ساقه های عاری از بیماری تولید می کند، که برای ایجاد ساقه های جدید روی یک ساقه پیر یا آسیب دیده می تواند استفاده شود، یا برای افزایش فتوسنتز در گیاهانی که این توانایی را ندارند می تواند به کار گرفته شود(کاکتوس های رنگی و ابلق). پیوند زدن کاکتوس ها برای ایجاد شکل های خاص مانند گیاهان آویز و دفورمه نیز استفاده می شود.

پیوند زدن در گیاهان میوه دار مثل دراگون فروت هم رایج است، زیرا باعث می شود گیاهان زودتر به بلوغ رسیده و سریع تر میوه دهند. پیوندک با تمام مشخصات گونه اولیه، بخش بالایی گیاه می شود. قسمت پایه، ریشه ها و ساقه  را تشکیل می دهد. پیوند در محل مبادله آوندها که برش پیوندک و پایه به هم می چسبند و جوش می خوردند اتفاق می افتد. وقتی پیوند انجام شد و گیاهان به هم جوش خوردند، هیچ مراقبت خاصی از کاکتوس پیوندی مورد نیاز نیست. به سادگی مانند همه گیاهان دیگر آن را پرورش دهید.

 

کاکتوس پایه

گیاهان پایه که به طور کلی برای پیوند زدن کاکتوس ها تایید شده اند: هیلوسرئوس آنداتوس، سرئوس رپاندوس و اچینوپسیس اسپاچیانا، میرتلوکاکتوس، تریکو سرئوس ها و تقریبا اغلب سرئوس ها و اپونتیاها هستند.

همچنین، اگر پایه و پیوندک از یک گونه باشند، سازگاری عالی است. هرچقدر رابطه خانوادگی کاهش یابد، سازگاری نیز کاهش می یابد. دو گیاه از یک طبقه ممکن است پیوند زده شوند، اما پیوند دو گیاه از یک نوع نادر و پیوند دو گیاه از یک خانواده بسیار نادر است. بنابراین، برای بهترین نتیجه، کاکتوس های مناسب برای پیوند زدن آن هایی هستند که از یک گونه هستند و تا حد ممکن رابطه نزدیکی دارند.

 

پیوند زدن کاکتوس ها

هنگام برش زدن، از ابزار بسیار تمیز و استریل استفاده کنید. گیاهان سالم را انتخاب کنید. یک پیوندک آماده کنید. نوک یا حداقل 2/5 سانتی متر از ساقه پایه را ببرید. سپس با بریدن ساقه یک کاکتوس از چند اینچی بالای خاک، پایه را آماده کنید.

پیوندک را روی قسمت بریده پایه که هنوز ریشه دار است قرار دهید، به طوری که هر دو قسمت آوندی روی هم قرار گیرند. از نوارهای لاستیکی برای نگه داشتن دو قطعه روی هم استفاده کنید.

 

cactus-grafting_1.jpg - 27.70 kB

 

cactus-grafting_2.jpg - 27.87 kB

 

cactus-grafting_3.jpg - 28.98 kB

 

cactus-grafting_4.jpg - 19.29 kB

 

cactus-grafting_5.jpg - 23.40 kB

 

cactus-grafting_6.jpg - 27.90 kB

 

 

نگهداری از کاکتوس پیوندی مانند کاکاتوس های غیر پیوندی است. مراقب حشرات روی گیاه یا پوسیدگی گیاه باشید. بعد از حدود دو ماه می توانید نوارهای لاستیکی را جدا کنید و تا آن زمان گیاهان باید پیوند خورده باشند.

منبع : هیروساکولنت