تنظیمات قالب

استراحت یا خواب زمستانی کاکتوس ها

نویسنده: milad 30 آذر 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

دوره سکونی است که در گیاه به طور طبیعی از پاییز تا بهار رشد خود را متوقف می کند. اعتقاد بر این است که استراحت زمستانی یک استراتژی بقا است که گونه های اقلیم معتدل برای زنده ماندن در زمستان دارند.

در مناطق معتدل دماهای پاییزی رفته رفته افت می کنند و روزها کوتاه تر می شوند (دوره نوری را ببینید)، گیاه کم کم به خواب زمستانی رفته، قندها برای ذخیره شدن در ریشه تبدیل به نشاسته می شوند و سلول ها دستخوش تغییراتی می شوند که به آن ها اجازه می دهد در برابر دماهای انجماد مقاومت کنند. اگر یک گیاه پتانسیل ژنتیکی برای انجام این کار را داشته باشد، وقتی خواب است می تواند زنده بماند. مقدار و شدت سرمایی که یک گیاه می تواند تحمل کند تابعی از ساختار ژنتیکی آن، نوع محیطی که گیاه قبل از خواب در آن قرار داشته، مقدار حفاظت محیطی گیاه و شدت زمستان است. نوع خواب گیاه نیز سرسختی گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد؛ گیاهان وقتی وارد "استراحت" یا خواب واقعی می شوند بیشترین مقاومت را دارند.

گذران زمستان کاکتوس:

تقریبا تمام کاکتوس ها به یک استراحت سرد و طولانی زمستانی با آبیاری، در صورت نیاز، خیلی محدود نیاز دارند تا گل دهند. به طور کلی پذیرفته شده است که گیاهانی که طی دوره استراحت زمستانی در دمای خیلی بالا نگداری شوند یا به مقدار خیلی زیاد آبیاری شوند در آن سال غنچه نخواهند داد. بدون این دوره سرد زمستانی (0-10 درجه سانتیگراد) معمولا آن ها غنچه های زیادی نخواهند داشت. اهمیت یک استراحت سرد و طولانی زمستانی که در آن آب به طور کامل قطع می شود باید به شدت برای ای گیاهان تاکید شود. این ها گیاهانی هستند که حتی با مقدار بسیار کم آب طی استراحت زمستانی در معرض خطر پوسیدگی قارچی می باشند. یک استراحت زمستانی طولانی کاکتوس ها را برای فصل رشد آماده می کند.

در طبیعت برخی گونه ها نمی توانند دماهای زیر 10 درجه سانتیگراد را تحمل کنند، برخی دیگر دماههای حدود 5 درجه را بیشتر دوست دارند و برخی ترجیح می دهند زیر پوشش برفی به خواب روند. گذران زمستان کاکتوس های مقاوم به سرما فرایندی است که باید بدون آب باشند تا زنده بمانند. آن ها چروک می شوند، داخل خاک فرو می روند، بنفش می شوند و مانند گیاهی که در اثر گرما مرده است بقیه دوره را می گذرانند. هرچه بدتر به نظر برسند، بهتر به خواب رفته اند. سپس در بهار، احساس می کنند که بازگشته اند و مجددا خوب به نظر می رسند.

در گلخانه، اغلب گونه ها دماهای شب خنک حدود 5 درجه سانتیگراد را دوست دارند، اگرچه چند درجه زیر صفر طی یک دوره خیلی کوتاه مشکلی ایجاد نمی کند. اما توصیه نمی شود که کاکتوس ها را برای دوره های طولانی زیر صفر نگه دارید چون می تواند به آن ها آسیب بزند. به طورکلی در یک گلخانه گرم، با توجه به اقلیمی که در آن زندگی می کند، برای 2 تا 3 ماه بین نوامبر و مارچ هیج آب خیلی کمی داده می شود. دو عامل مهم دیگر برای اطمینان از سلامت گیاه طی گذران زمستان قرار گرفتن در معرض آفتاب و تهویه خیلی خوب است.

منبع : 02