0

تنظیمات قالب

معرفی، نگهداری و پرورش کونوفیتیوم ها (سرده کونوفیتیوم)

نویسنده: milad 30 -3443
مترجم: : محبوبه ارچین

کونوفیتیوم سرده ای با 110 ساکولنت است که به گروهی از گیاهان به نام مِسِمب تعلق دارد. نام "مِسِمب" از نام خانواده قدیمی مسمبریانتماسه آ گرفته شده است که در حال حاضر در خانواده یزوسه آ قرار گرفته است. گونه های این سرده بومی آفریقای جنوبی و جنوب نامیبیا هستند، که معمولا در نواحی با بارش زمستانی خشک و نیمه خشک یافت می شوند. این گونه ها معمولا به گیاه دکمه ای، گیاه مخروطی یا خپل معروف هستند.

 

اولین نمونه های این سرده توسط گیاه شناس اسکاتلندی، فرانسیس ماسون، در سال 1776 جمع آوری و به باغ گیاه شناسی سلطنتی در کیو ارسال شد. در سال 1821، گونه های این سرده توسط آدرین هاردی هاورث معرفی شدند. او دو گونه متفاوت را معرفی کرد: کونوفیتیوم اوبکوردلیوم و کونوفیتیوم اوبکونلیوم، که بعدا به یک گونه کونوفیتیوم اوبکوردلیوم ترکیب شدند. این گونه به طور رسمی در سال 1922 توسط نیکلاس ادوارد براون شناخته و معرفی شد.

Conophytum_obcordellum.jpg - 265.28 kB

 

این گونه گاهی به اشتباه به عنوان کونوفیتون، نام کلی پیشنهاد شده توسط آدرین هاردی هاورث در سال 1821، نامیده می شود. نام کلی "کونوفیتیوم" از واژه لاتین "کونوس" به معنی "قیف" و واژه یونانی "فیتیوم" به معنی "گیاه" گرفته شده است و به برگ های ترکیب شده مخروطی شکل در بیشتر گونه ها اشاره دارد.

کونوفیتیوم ها گیاهان کوتاه قدی هستند که معمولا خوشه های متراکمی تشکیل می دهند، اما برخی گونه ها به صورت تکی هستند. بدنه این گیاه شامل دو برگ آبدار، که به صورت کامل یا نسبی ترکیب شده اند، می باشد و ارتفاع آن ها از 6 میلی متر تا 5 سانتی متر است. برگ ها می توانند دو لبه، توپی شکل، لوله ای تا مخروطی، تخم مرغی یا استوانه ای با پوسته بیرونی بسیار نرم تا مویی یا کمی خشن، گاهی لکه دار ، خط دار یا پنجره دار باشند. رنگ گیاه از سبز و آبی تا قرمز و قهوه ای متغیر است. کونوفیتیوم ها می توانند به گونه های شکوفه دهنده روز، شکوفه دهنده گرگ و میش و شکوفه دهنده شب تقسیم شوند. بیشتر آن ها در اواخر تابستان تا پاییز گل می دهند. گل ها کوچک، مروارید مانند و به رنگ های متنوع با مرکز های زرد یا نارنجی هستند.

برخی گونه های کونوفیتیوم با لیتوپس اشتباه گرفته می شوند. برگ ها و گلبرگ های پیوسته مخروطی شکل که در یک انتهای لوله ای شکل یه هم پیوسته اند، آن ها را از مسمب های دیگر متمایز می کند.

Conophytum_cordatum.jpg - 278.36 kB

 

Conophytum.jpg - 204.93 kB

 

Conophytum-wettsteinii-Cone.jpg - 203.34 kB

 

شرایط رشد و نگهداری کونوفیتیوم

کونوفیتیوم ها معمولا در گلدان و به آرامی رشد می کنند. این ساکولنت ها برای پرورش دهندگانی که فضای کمی دارند ایده آل هستند. کونوفیتیوم ها در شکاف های سنگی هم به خوبی رشد می کنند.

نور

بیشتر کونوفیتیوم ها به نور روشن احتیاج دارند اما نور مستقیم خیلی زیاد را دوست ندارند. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، در دوره های خنک تر روز، آن ها را در مکانی قرار دهید که چند ساعت نور کامل دریافت کنند. در انتهای فصل خواب، نور را در طول چند روز کم کم زیاد کنید تا از وارد شدن شوک به گیاه جلوگیری شود. اگر به نور بیشتری احتیاج داشته باشند، کش می آیند.

خاک

کونوفیتیوم ها در خاک های متخلخل که اجازه تخلیه سریع آب را می دهد، به خوبی رشد می کنند. از خاک های مخصوص ساکولنت های موجود در بازار (خاک کاکتوس آماگل) استفاده کنید یا خودتان خاک درست کنید.

دما

دماهای بالا برای کونوفیتیوم مشکلی ایجاد نمی کند، اما وقتی دما زیر صفر درجه سانتی گراد برود، ممکن است آسیب ببینند. اگر در مناطق سردتر زندگی می کنید که دمای زمستان زیر دمای انجماد می رود، بهتر است این گیاهان را در گلدانی که بتوان آن را به داخل خانه منتقل کرد نگهداری کنید.

اندازه گلدان

کونوفیتیوم در طبیعت تا قطر 60 سانتی متر گسترده می شود، اما برای کشت، معمولا در گلدان هایی با قطر 5 تا 10 سانتی متر کاشته می شوند.

مراقبت کلی از کونوفیتیوم

مثل همه مسمب ها، کونوفیتیوم ها دوره رشد و استراحت خاصی دارند. آن ها از پاییز تا زمستان رشد می کنند و از اواخر بهار تا اواخر تابستان به دوره خواب می روند، که در این زمان برگ ها خشک شده و جفت برگ های جدید را در غلاف کاغذی محافظت می کنند.

آبیاری کونوفیتیوم

وقتی کونوفیتیوم ها در بهار به خواب می روند، به آب کمی احتیاج دارند یا اصلا به آب احتیاج ندارند. در پاییز، وقتی گیاه شروع به رشد کرد، آبیاری عمیق گیاه مشکلی ایجاد نمی کند، باید اجازه داد تا قبل از آبیاری مجدد خاک کاملا خشک شود. در طول رشد گیاه، اگر برگ ها شروع به چروک شدن کردند، کونوفیتیوم شما نیاز به آب دارد. آب بیش از اندازه می تواند منجر به پوسیدگی ریشه یا تولید جفت برگ جدیدی در زمان اشتباهی از سال شود.

کود دهی کونوفیتیوم

کونوفیتیوم ها تغذیه کمی دارند، و به کود نیاز ندارند، مگر اینکه هر دو سال یکبار گلدانشان عوض شود. بهتر است در ابتدای دوره رشد و درست قبل از گلدهی، به آن ها کود دهید. از کود با نیتروژن پایین که تا نصف یا یک چهارم رقیق شده است استفاده کنید.

تعویض گلدان کونوفیتیوم

تعویض گلدان برای کونوفیتیوم خوب است. معمولا هر 2 تا 4 سال یکبار، بسته به اندازه گلدان و سرعت رشد، باید گلدان آن ها تعویض شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان کونوفیتیوم ابتدای دوره رشد گیاه است، اما تقریبا هر زمانی که گیاه در حال رشد است می توان گلدان را تعویض کرد.

آفات و بیماری ها

گیاه بالغ نسبتا بدون دردسر است، اما تعدادی از آفات و چند بیماری ممکن است گاهی اتفاق بیفتد.

آفات کونوفیتیوم

میلی باگ های ریشه از رایج ترین آفاتی هستند که می توانند کونوفیتیوم را آلوده کنند. در کنار مراقبت و چک کردن منظم، بهترین کار برای جلوگیری از آن ها آبیاری با حشره کش مناسب در طول پاییز است. گاهی کرم ها، حلزون ها و کرم های ابریشم گیاه را می خورند. آن ها بهترین شکارچیان شب هستند.

بیماری های کونوفیتیوم

بیشتر بیماری های رایج تقریبا هیچ اثری روی کونوفیتیوم ندارند. برای جلوگیری از بوتریتیس، گل های مرده و غلاف ها را بعد از اینکه برگ های جدید بیرون آمدند، جدا کنید.

سمّیت کونوفیتیوم

کونوفیتیوم ها سمی نیستند و برای بچه ها و حیوانات بی خطر هستند.

 

conophytumpageae.jpg - 234.31 kB

منبع : 02