تنظیمات قالب

پرورش و نگهداری آئونیوم

نویسنده: milad 19 خرداد 1400
نویسنده:: میلاد شیرعلی پور
مترجم: : محبوبه ارچین

آئونیوم ها ساکولنت هایی با ظاهر عجیب و غریب هستند که ساقه های بلند و قوس دار و روزت هایی از برگ هایی دارند که ممکن است مصنوعی به نظر بیایند. گاهی ممکن است برای اطمینان از اینکه برگ های این گیاه پلاستیکی هستند یا خیر، مجبور به لمس آنها شوید و این ایرادی ندارد. تقریبا 35 گونه آئونیوم وجود دارد و اغلب آن ها بومی جزایر قناری هستند و آب و هوای مدیترانه ای (نه خیلی گرم، نه خیلی سرد، نه خیلی خشک) را دوست دارند.

 

این گیاهان روزت های گوشتی تشکیل می دهند و حتما متوجه شباهت بین آئونیوم با چندین ساکولنت دیگر، به ویژه اچوریا و سمپرویووم، خواهید شد. آئونیوم ها می توانند گیاهانی کم رشد یا شاخه ای باشند که به بوته تبدیل می شوند.

Aeonium-Sunburst3-702x527.jpg - 251.03 kB

 

شرایط نگهداری

آب

آئونیوم آب و هوای گرم و خشک را دوست ندارد. ممکن است در تابستان به خواب برود و به آبیاری نیازی نداشته باشد، به جز در شرایط بسیار خشک. در گرمای زیاد، برگ های آن ها فر می شود تا از اتلاف آب اضافی جلوگیری کند. نگهداری آن ها در مکان سایه و مرطوب باعث ادامه رشد آن ها می شود، اما فصل رشد واقعی آن ها زمستان تا بهار است که هوا خنک (18 تا 24 درجه سانتی گراد) و مرطوب است. در زمستان، هر گاه خاک خشک شد آبیاری کنید. رطوبت خاک را با فشار دادن انگشت تا 1 تا 2 اینچ در خاک تست کنید. رطوبت خیلی زیاد یا قرار گرفتن در خاک خیس می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

Aeonium-arboreum-var-atropurpureum-Purple-Rose-Purple-Aeonium32-702x527.jpg - 297.32 kB

خاک

خاک گلدان شنی یا خاک گلدان معمولی بهتر از مخلوط خاک مخصوص کاکتوس ها و ساکولنت ها است، چرا که آئونیوم به مقداری رطوبت نیاز دارد. اگر آن ها را در گلدان نگه می دارید، هر 2 تا 3 سال یکبار خاک گلدان را عوض کنید.

Aeonium-Kiwi-Kiwi-Aeonium2-702x527.jpg - 223.91 kB

کود

در فصل رشد هر ماه با نصف دوز کود، تغذیه کنید. وقتی گیاه خواب است به آن کود ندهید.

 

نگهداری کلی

اگر شرایط رشد مناسبی دارید، آئونیوم می تواند از خود مراقبت کند و با بی توجهی رشد کند.  در غیر این صورت، مهم ترین وظیفه شما انتقال آن ها از نور سوزان خورشید به سایه  در فصل گرما و برعکس، یا انتقال آن ها به داخل خانه وقتی دما خیلی پایین است، خواهد بود.

Aeonium-arboreum-var-atropurpureum-Purple-Rose-Purple-Aeonium1.jpg - 251.22 kB

آئونیوم ها سیستم ریشه پیشرفته ای ندارند چرا که آب را در برگ ها و ساقه هایشان ذخیره می کنند. آن ها می توانند در طول ساقه های خود ریشه تولید کنند، که اگر ساقه گیاه خم شده و به خاک گلدان برسد، یا ساقه ها بیافتند و خاک را لمس کنند متوجه آن ها خواهید شد. شاخه های دراز تمایل دارند که آویزان شده و از وزن روزت کم کنند. اگر این اتفاق افتاد می توانید ساقه شکسته شده را بکارید.

بیشتر آئونیوم ها بعد از گلدهی می میرند. اگر گیاه پاجوش داده باشد، پاجوش ها زنده می مانند. اگر نه، کل گیاه خواهد مرد. می توانید با کاشتن بذرها، گیاهان جدید تولید کنید.

 

آفات و مشکلات

آفات کمی آئونیوم را درگیر می کنند، حلزون ها می توانند به گیاه آسیب بزنند و گهگاهی پرنده ها به گیاه نوک بزنند. اما اصلی ترین آفت این گیاه شپشک آرد آلود می باشد.

همچنین برگ برخی واریته های آئونیوم مثل آئونیوم سانبرست نسبت به تماس های فیزیکی حساس و آسیب پذیر می باشند.

 

منبع : 01