0

تنظیمات قالب

نکاتی برای مراقبت از ساکولنت ها در فصل زمستان

نویسنده: milad 12 آبان 1400
نویسنده:: میلاد شیرعلی پور
مترجم: : محبوبه ارچین

استفاده از ساکولنت ها روشی زیبا و کم هزینه برای حفظ زیبایی و رنگ بخشیدن به فضای سبز و چیدمان های شما هستند. جای تعجب نیست که آن ها تا این حد محبوب شده اند! اما مراقبت کردن از آن ها در زمستان بسیار مهم است. هوای سرد می تواند به برخی ساکولنت ها آسیب بزند. به همین خاطر، باید از آن ها محافظت کرد تا در بهار به همان زیبایی به نظر برسند.

 

مقاومت ساکولنت ها در برابر سرما

بهترین کار تعیین مقاومت ساکولنت ها قبل از کاشتن آن ها در باغچه است. اکثر گیاهانی که در فروشگاه های کشورهای اروپایی و آمریکا فروخته می شوند دارای برچسب USDA هستند. بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید، برچسب به شما می گوید که آیا این گیاه در زمستان زنده می ماند یا خیر. مناطق بر اساس حداقل دمای سالیانه خود با اختلاف 5 تا 10 درجه فارنهایت تقسیم می شوند. اگر دمای زمستان منطقه ای که در آن زندگی می کند کمتر از منطقه توصیه شده بر روی برچسب باشد، احتمال کمی وجود دارد که در زمستان در آن منطقه زنده بماند.(ولی در ایران تا کنون هیچ استانداردی برای تولیدات کشاورزی و بخصوص گل و گیاه مطرح و مشخص نشده و برای این کار باید از افراد متخصص - نه فروشنده – و تولید کننده ها کمک بگیرید)

با این حال یک دسته بندی کلی طبق تجربیات مجموعه آماگل به این شکل می باشد.

ساکولنت های مقاوم در زمستان سراسر ایران: سمپرویوم ها و تعدادی از سدوم ها

ساکولنت های مقاوم در محل هایی که زمستانی تا مینیمم 10 درجه زیر صفر دارند: آگاو ها، اپونتیا ها، برخی سرئوس ها و کاکتوس ها، عموم سدوم ها

ساکولنت های غیر مقاوم به یخ بندان: کالانکوا ها، اچوریا ها، کاکتوس های اپیفیلیوم، پورتولاکریا ها، سانسوریا ها و ...

 

ساکولنت ها را به داخل بیاورید

حتی اگر ساکولنت شما در منطقه مناسبی قرار دارد، باز هم بهتر است آن را در یخبندان زمستان به داخل خانه ببرید. افت شدید دما بعید است، اما تنها یک شب سرد کافی است تا گیاه شما آسیب ببیند. اگر دمای پارکینگ یا راه پله یا بالکن چسبیده به خانه کمتر از 10 درجه سانتی گراد نیاید، می توان ساکولنت ها را در آنجا نگهداری کرد. فقط باید مطمئن شوید که در آنجا 3 تا 4 ساعت در روز نور خورشید دریافت می کنند. نکته مهم دیگر بررسی حشرات مانند شپشک آرد آلود و شته است. اگر نمی خواهید این حشرات وارد خانه شما شوند، از  محلول 1 پیمانه آب و 3 پیمانه الکل برای اسپری کردن برگ ها و از بین بردن آفات استفاده کنید.

 

آبیاری را کاهش دهید

اکثر ساکولنت ها در ماه های زمستان به حالت خواب می روند، بنابراین در این زمان به آبیاری کمتری نیز نیاز دارند. بنابراین پس از کاهش دما و کوتاه شدن روزها، حدودا از اواخر آبان ماه آبیاری آن ها را کم کنید. آبیاری را در طول آذر و دی ماه به یک بار در ماه کاهش دهید، اما بهتر است سطح رطوبت خاک را قبل از آبیاری بررسی کنید. فقط زمانی این کار را انجام دهید که خاک کاملا خشک باشد. مطمئن شوید که زهکشی خاک خوب است، چرا که ریشه های مرطوب می توانند ساکولنت ها را از بین ببرند. برای گیاهان داخل خانه، افزودن ماسه یا مواد آلی با زهکشی خوب به خاک کمک خواهد کرد. سعی کنید از خاک کاکتوس و ساکولنت استاندارد استفاده کنید. برای گیاهان فضای سبز، اطراف پایه گیاه را مالچ نکنید، زیرا می تواند رطوبت را محبوس کند.

 

روی ساکولنت ها را بپوشانید

اگر می دانید یخ بندان در راه است و  نمی توانید گیاهان را به داخل خانه ببرید، می توانید با استفاده از چندین محافظ آن ها را بپوشانید. پوشش های نایلونی می توانند بسیار مفید باشند، زیرا از برف، یخبندان و بادهای تند محافظت می کنند. می توانید آن ها را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های لوازم باغبانی یا پلاستیک فروشی ها محل خود خریداری کنید. اگر سبد بوشل در اطراف خود دارید، می توانید از آن ها برای پوشاندن و محافظت از ساکولنت ها نیز استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که آن ها را بیش از حد لازم تحت پوشش قرار ندهید. گیاهان به نور خورشید و گردش هوای خوب نیاز دارند.

 

منبع : 01