تنظیمات قالب

نکاتی در مورد نگهداری کاکتوس ها و ساکولنت ها

نویسنده: milad 04 بهمن 1397

در این مطلب میخواهیم به ارائه ی نکاتی کلی در مورد نگهداری کاکتوس ها و ساکولنت ها بپردازیم

 در مورد نگهداری کاکتوس ها و ساکولنت ها چند با رعایت چند نکته ساده می توانیم گیاهان سالم و زیبایی داشته باشیم. برای این منظور ابتدا در این متن به نیاز های اصلی گیاهان می پردازیم.

 

نور، خاک، آبیاری، و دما

 

در زیر به توضیحات مختصر و البته کاربردی در مورد تک تک این پارامتر ها اشاره می گردد.

 

نور

نور لازم برای گیاهان را در این سایت  به چند بخش تقسیم کرده ایم که که در بخش شرایط نگهداری گیاهان در زیر محصولات برای هر محصول نوشته شده است.

 

نور کامل : شامل مکان هایی مانند نور کامل محیط بیرونی و تابش مستقیم آفتاب، نور گلخانه و یا پنجره ی جنوبی - این نور مورد نیاز خانواده های کاکتوس، آگاو، اچوریا، آیزوسه آ، کالانکوا، سدوم، پاچیفیتیوم، آئونیوم، سمپرویووم، و برخی افوربیاها می باشد.

نور فیلتر شده: شامل نور پشت پرده، نور زیر شید بالای 60 درصد گلخانه، سایه روشن زیر درختان و نور پشت پنجره های غربی و شرقی - این نور مورد نیاز خانواده هاورتیا، سانسوریا، آلوئه، کراسولا بوده و همچنین در نبود شرایط نور کامل میتوان خانواده های گزینه بالا را در این شرایط نگهداری کرد.

نور غیر مستقیم: شامل نور با فاصله از پنجره ها، نور پنجره ی کاملا شمالی، زیر درختان پر برگ و سایه های بیرون خانه - این شرایط نوری برای اکثر خانواده های ساکولنت ها و کاکتوس ها غیر قابل تحمل می باشد و ممکن است مدتی در آن رشد کنند، اما رشد آنها علفی و بد شکل بوده و بعد مدنی باعث پوسیدگی و از بین رفتن آنها می شود. در این شرایط میتوان تعداد کمی از ساکولنت ها را نگهداری کرد که در این لینک به آنها اشاره می شود.

 

خاک

مهم ترین ویژگی خاک کاکتوس ها و ساکولنت ها زهکشی مناسب آن است. ولی بهتر است از خاک آماده و استاندارد استریل شده برای گیاهان خود استفاده نمایید که این خاک را می توانید از لینک زیر خریداری نمایید:

خرید خاک آماده کاکتوس ها ، ساکولنت ها و سایر گیاهان

 

آبیاری

آبیاری کاکتوس ها و ساکولنت ها باید حداقل دو روز پس از خشک شدن سطح خاک آنها صورت گیرد. به طور معمول هفته ای یک بار گزینه ای مناسب برای آبیاری این گیاهان در اکثر فصل های سال است. اما در فصل زمستان بهتر است به کاکتوسها کمتر آب دهیم و به اصطلاح به آنها استراحت زمستانی دهیم. برخی گیاهان از این قاعده مستثنی هستند و زمستان ها رشد کرده و در تابستان نیاز به استراحت دارند که در اینجا لیست وار به آنها اشاره کرده و در فرصت های بعدی مفصل به آنها خواهیم پرداخت. 

برخی از گیاهانی که در زمستان رشد کرده و در تابستان استراحت می کنند به این شرح اند: خانواده آیزوسه آ، کراسولا، هاورتیا، آلوئه، و برخی اچوریا ها و سدوم ها و آئونیوم ها

 

دما

اکثر ساکولنت ها و کاکتوس ها قابلیت تحمل دماهای بالا را تا حدود 50 درجه سانتیگراد دارند ولی در دماهای بالا رشد و شادابی خود را از دست می دهند. ساکولنت ها عموما تحملی به سرمای زیر صفر ندارند. با این حال تمام ساکولنت ها و کاکتوس ها برای رشد مناسب، سالم ماندن و همچنین گلدهی مناسب نیاز به گذراندن گرمای تابستان و سرمای زمستان دارند. پس بهتر است این گیاهان را در فصل زمستان به فضای خنک تر منتقل کنید. 

 همچنین برخی از ساکولنت ها مانند آگاو ها و سمپرویووم ها تحمل بالایی به دماهای زیر صفر دارند که بعدا در این باره نیز به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

 

نویسنده: میلاد شیر علی پور