0

تنظیمات قالب

نگهداری ساکولنت ها در تابستان

نویسنده: milad 05 تیر 1400
نویسنده:: میلاد شیرعلی پور
مترجم: : محبوبه ارچین
عکس: میلاد شیرعلی پور

تابستان می تواند یک فصل ایده آل برای بسیاری از باغچه ها باشد. با این حال، حتی گیاهان بسیار قوی و مقاوم به خشکسالی، مانند ساکولنت ها، به مراقبت بیشتری در روزهای گرم نیاز دارند.

 

ساکولنت های شما چه در گلدان باشند چه در زمین، ما در این مقاله برخی راهنمایی ها و تکنیک های مراقبتی در تابستان را ارائه می دهیم تا مجموعه شما در تمام طول فصل بهترین ظاهر را داشته باشد.

 

آبیاری

اکثر ساکولنت ها گیاهان بیابانی نیستند. تقریبا تمام آن ها در طول سال به مقداری آب نیاز دارند. به طور کلی، گیاهانی که در زمین و فضای باز کاشته شده اند را هر هفته یکبار آبیاری کنید. ساکولنت های داخل گلدان به آبیاری بیشتری نیاز دارند. هرچه گلدان کوچک تر باشد، دفعات آبیاری بیشتری مورد نیاز است. ساکولنت های داخل گلدان با قطر 6 سانتی متر که در اکثر گلخانه ها یافت می شود، تقریبا هر یک روز در میان به آبیاری نیاز دارند. به طور کلی، بسته به سایز گلدان و مکان قرارگیری آن، مجموعه ساکولنت های داخل گلدان را هر هفته یک تا چند بار آبیاری کنید. 

برای اطمینان ار زمان درست آبیاری، یکی از گلدان ها را چند رو بعد از آبیاری به صورت روزانه چک کنید تا از زمان خشک شدن خاک گیاهان اطلاع پیدا کنید. بین دو آبیاری یک روز خشکی برای ریشه گیاهان مناسب است.

اما نکته مهم

 برخی ساکولنت ها زمستان رشد بوده و فصل تابستان برای آنها فصل استراحت می باشد. مانند انواع لیتوپس ها و آیزوسه آ ها، آئونیوم ها، کوتیلدون ها، آدرمیشوز ها و ... . آبیاری این گیاهان در فصل تابستان به صورت کاملا سطحی انجام شود.

 

 IMG_0024.jpg - 178.31 kB

 

قرار گرفتن در معرض آفتاب

از آنجایی که اکثر ساکولنت ها گیاهان بیایان های خشک نیستند، بسیاری از آنها تحمل نور شدید تابستان یا پنجره جنوبی که در معرض آفتاب مستقیم قرار می گیرند را ندارند، به خصوص اگر گل های شما در یک محیط بسته کوچک قرار داشته باشند. هنگام خرید ساکولنت ها از گلخانه ها متوجه خواهید شد که ساکولنت ها زیر یک لایه شید (سایه بان) قرار گرفته اند.

shade.jpg - 160.92 kB

پس با آمدن تابستان در خانه، ساکولنت های گلدانی را که از سمت جنوب و غرب در معرض نور شدید خورشید قرار گرفته اند، در سایه نسبی و آن هایی را که از سمت شمال و شرق در معرض نور خورشید هستند، در نور کامل قرار دهید. یادتان باشد که گیاهان در پرنورترین مناطق به آبیاری بیشتری نیاز دارند.

اگر می خواهید ساکولنت ها را در منطقه ای که نور آفتاب شدید دریافت می کند قرار دهید، مطمئن باشید که آن ها را به تدریج با شرایط وفق دهید وگرنه برگ های گیاه آفتاب سوخته خواهند شد. نقاط سفید، قهوه ای یا مشکی آفتاب سوختگی قابل ترمیم نیستند.

اگر گیاهان شروع به کش آمدن به سمت خورشید کردند و دراز شدند، احتمالا به آفتاب بیشتری نیاز دارند. در صورت امکان آن ها را به مکان پرنورتری منتقل کنید.

ساکولنت های روزتی مثل آئونیوم ها و اچوریاها که دراز می شوند را می توان سرزنی و تکثیر کرد و احتمالا در طول ساقه بریده شده جوانه های جدیدی ظاهر خواهد شد. قلمه را روی گوشه یک گلدان خالی قرار دهید به طوری که ساقه رو به پایین باشد، و برای چند هفته در مکان سایه بگذارید، ریشه های مویی ریزی روی ساقه پدید خواهد آمد. سپس در یک خاک مناسب برای ساکولنت ها بکارید.

اما اگر گیاهان شما در محیط بیرونی هستند، با آمدن تابستان آنها را به زیر درختان، مکان های سایه روشن یا جاهایی که از آفتاب ظهر های تابستان (12 تا 4 بعد از ظهر) در امان باشند انتقال دهید.

 

آفات

ساکولنت ها آفات کمی دارند، اما همین چند آفت می توانند آزار دهنده، ناخوشایند و گاهی مخرب باشند. از جمله رایج ترین آن ها که در فصل گرما تاخت و تاز می کند می توان به کنه های عنکبوتی اشاره کرد. برای اطلاع بیشتر از خسارت و مبارزه با این آفت مطلب کنترل کنه در کاکتوس ها و ساکولنت ها را مطالعه نمایید.

همچنین میلی باگ ها، حلزون ها، پرندگان و جوندگان نیز می توانند در فصل گرما به ساکولنت های شما آسیب بزنند. پرندگان و جوندگان ساکولنت های سالم را، به خصوص در دوره های بسیار خشک، منبع خوبی از آب می شناسند. حلزون ها عاشق جوانه های جدید و ترد و تازه هستند. این آفات را می توان با حذف یا دفع از بین برد. اگر بیشتر گیاهانتان در یک منطقه قرار گرفته باشند، زدن تور برای جلوگیری از ورود  پرنده ها انتخاب خوبی است.

میلی باگ ها شایع ترین آفت ساکولنت ها هستند. آن ها شباهت زیادی به توپ های کتان سفید کوچک دارند و گاهی زیر لبه گلدان یا پایه گیاه مشاهده می شوند. می توان آن ها را با دست برداشت یا با یک صابون حشره کش از بین برد. همچنین، باید ریشه گیاهان را نیز چک کرد، چرا که میلی باگ در ریشه ها هم وجود دارد.

برگ های ناهموار و کج شده می تواند نشان دهنده حمله میلی باگ ها و سیاه شدن محل اتصال برگ به ساقه نشان دهنده حمله ی کنه ها می باشد، بر روی کاکتوس ها کنه های با لکه های قهوه ای و قرمز خودنمایی می کنند.

IMG_0021.jpg - 92.98 kB

 

IMG_0018.jpg - 166.45 kB

 

چند نکته مهم

منطقه اطراف ساکولنت ها، به خصوص ساکولنت های روزتی، را عاری از کود، برگ های خشک شده و هرچیزی که ممکن است رطوبت را در ساقه گیاه حفظ کند، نگه دارید. یک پوشش مرطوب می تواند منجر به پوسیدگی و جذب حلزون شود. آبیاری بیش از اندازه نیز می تواند باعث پوسیدگی شود، به خصوص اگر چند روز متوالی هوا خنک و ابری باشد.

آب و هوای گرم تر باعث تسریع تبخیر می شود. چک کنید که اطراف و کف گلدان نمک های سفید ایجاد نشده باشد. آن ها را با یک برس از بین ببرید.

بیشتر ساکولنت ها در طول تابستان در داخل خانه رشد خوبی دارند، فقط آن ها را خیلی نزدیک پنجره ای که آفتاب شدید دریافت می کند قرار ندهید. فقط وقتی خاک خشک شد آبیاری کنید.

"مراقبت کم" به معنای "عدم مراقبت" نیست. شرایط ساکولنت ها را مرتبا بررسی کنید تا از بسیاری از چیزهایی که اجازه نمی دهد در بهترین شرایط خود باشند، جلوگیری کنید و یا آن ها را اصلاح کنید.

منبع : 01