0

تنظیمات قالب

پرورش و نگهداری سمپرویووم

نویسنده: milad 30 -3443

سمپرویوم، که معمولا به اسم "هوسلیک" یا مرغ و جوجه شناخته می شود، از محبوب ترین ساکولنت ها هستند. آن ها گیاهان بسیار مقاومی هستند و به نظر می رسد در هوای سرد و گرم، نور کم و زیاد رشد می کنند. ارتباط نزدیکی با اچوریا، کالانکوا و کراسولا که از خانواده کراسولاسئا هستند، دارند. واریته های زیادی از سمپروسوم وجود دارد و می توان به راحتی در دیش گاردن های زیبا از آن ها استفاده کرد.

 

شرایط رشد

 

نور: آفتاب کامل. بهترین گزینه برای پنجره های آفتاب گیر.

آب: در تابستان و بهار آبیاری کنید و حتما زهکشی باید بی نقص باشد. آبیاری را به صورت ماهیانه در زمستان کاهش دهید.

دما: دمای متوسط تابستان را ترجیح می دهد (18 تا 21 درجه سانتی گراد). در زمستان، برخی واریته ها می توانند تا دمای یخ زدگی را تحمل کنند.

خاک: مخلوط خاک مخصوص ساکولنت با pH حدود 6 (کمی اسیدی).

کود: ابتدای فصل با یک محلول مایع ضعیف یا کود با رهاشوندگی کنترل شده به صورت هفتگی کود دهید. برای گیاهان بالغ از کود 20-20-20 با دوز یک چهارم استفاده کنید و برای گیاهان جوان از کود با نیتروژن کمتر استفاده کنید.

 

 

تکثیر

سمپرویوم ها نام محبوب خود "مرغ و جوجه ها" را از عادات رشد خود گرفته اند. گیاه مادری، یا مرغ، چندین پاجوش می دهد، که مانند جوجه ها دور پایه آن می چسبند. این پاجوش ها به راحتی قابل کاشت هستند، یا می توان گیاه را رها کرد تا یک بوته تشکیل دهد.

 

تعویض گلدان

هروقت لازم شد گلدان را عوض کنید، سعی کنید این کار را ترجیحا در فصول گرم انجام دهید. برای تعویض گلدان کراسولا، خاک باید حتما خشک باشد، سپس به آرامی گلدان را از خاک جدا کنید. خاک های قدیمی را از ریشه جدا کنید، و در حین این کار حتما ریشه های  پوسیده و مرده را هرس کنید. قسمت های بریده شده را قارچ کش بزنید. گیاه را در گلدان جدید قرار دهید و آن را با خاک پر کنید. بگذارید گیاه برای یک هفته یا بیشتر خشک بماند، سپس به آرامی آبیاری کنید تا ریسک پوسیدگی ریشه کاهش یابد.

 

 

نکاتی برای پرورش دهندگان

پرورش سمپرویوم ها کار سختی نیست، به شرطی که غرق آب نباشند و از آب زیادی کشته نشوند. می توانند به راحتی در فضای باز در گلدان رشد کنند و نام "هوسلیک" را از تمایل آن ها به ریشه دادن روی سقف خانه ها گرفته اند. بعد از اینکه گیاه مادری گل داد، طبیعتا می میرد، اما تا این زمان، گیاه احتمالا تعداد زیادی پاجوش داده است که به رشد خود ادامه می دهند. برای پنجره های سرد بهترین گزینه هستند.

منبع: about.com

ترجمه: محبوبه آرچین