0

تنظیمات قالب

دلیل ریزش برگ های ساکولنت خرفه ای (پورتولاکریا افرا)

نویسنده: milad 15 ارديبهشت 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

پورتولاکریا افرا، که معمولا با اسم خرفه ای در ایران شناخته می شود، در سراسر جهان به عنوان یک ساکولنت درختچه ای برای باغچه و یک بونسای شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه یک گزینه عالی برای باغچه ساکولنت داخلی شماست. به این گیاه جید کوتوله یا جید مینیاتوری هم می گویند، اما این گیاه ربطی به کراسولا اوواتا ندارد. برگ های این گیاه کوچک، گرد، سبز مایل به زرد و گوشتی هستند که روی ساقه های قرمز رنگ قرار گرفته اند. برگ های این گیاه خوراکی و طعمی دلپذیر و اسیدی دارند. شکل ابلغ این گیاه نیز وجود دارد.

 

Portulacaria-afra-.jpg - 72.01 kB

 

اگر این گیاه را بیرون می کارید، خرفه ای در منطقه مقاومت USDA 9b تا 11 رشد می کند.

این گیاه نیز مانند هر ساکولنت دیگری، ممکن است با مشکلاتی مانند ریزش برگ مواجه شود که در این مقاله به بررسی دلایل ریزش برگ ها میپردازیم.

 

آبیاری بیش از حد و آبیاری بسیار کم

آبیاری بیش از اندازه دلیل اصلی شکست خوردن در پرورش بوش فیل است زیرا اکسیژن را از گیاه می گیرد و بیماری های پوسیدگی قارچی به وجود می آورد. برگ های گیاهی که بیش از اندازه آبیاری شده است متورم و رنگ پریده می شوند. در موارد شدید ممکن است برگ ها بریزند. برای نجات دادن گیاهی که بیش از اندازه آبیاری شده است، بعد از حذف ریشه های پوسیده گلدان آن را عوض کنید.

ریزش برگ ها به دلیل کمبود آب هم می تواند اتفاق بیفتد. آب ناکافی باعث خشک شدن برگ ها شده و گاهی باعث ریختن آن ها می شود. این ساکولنت باید در تابستان بیشتر آبیاری شود و در زمستان کمتر. اجازه دهید خاک بین هر آبیاری خشک شود. در زمستان آب کافی بدهید تا از ریزش برگ ها جلوگیری شود.

 

مسائل خاک

اگر خاک مواد مغذی کافی نداشته باشد یا زهکشی خوبی نداشته باشد هم می تواند باعث ریزش برگ ها شود. به عبارتی خفگی ریشه نیز باعث ریزش برگ ها می شود.

 می توانید از خاک مخصوص ساکولنت ها استفاده کنید یا خودتان خاک مناسب را درست کنید. زهکشی مناسب آب باید اولویت هر خاک ساکولنتی باشد. اگر از خاک معمولی استفاده می کنید، اضافه کردن پرلیت می تواند به زهکشی و تنفس خاک کمک کند. بیشتر از دو بار در تابستان از کود استفاده نکنید.

 

تغییر در نور، دما و رطوبت

تغییر ناگهانی در نور، دما و رطوبت همگی می تواند باعث ریزش برگ های خرفه ای شوند. این ساکولنت نور کامل را ترجیح می دهند و اگر به ناحیه با نور کمتر منتقل شود ممکن است برگ هایش بریزد.

در مورد دما هم همینطور است. اگر گیاه خود را از جای خنک تر به جای گرمتر یا برعکس منتقل کنید، ممکن است گیاه واکنش نشان داده و شروع به ریزش برگ هایش کند. تغییرات شدیدتر رطوبت می تواند نتیجه مشابه داشته باشد. دمای روز ایده آل برای خرفه ای  21 تا 29 درجه سانتی گراد است و دمای شب ایده آل 10 تا 13 درجه سانتی گراد.

از قرار دادن گیاه نزدیک بخاری یا کولر اجتناب کنید تا از خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری شود. در طول زمستان می توان از مرطوب کننده ها استفاده کرد تا سطح رطوبت ثابت باقی بماند.

 

آفات و بیماری ها

آفات و بیماری ها می توانند گیاه را به اندازه ای ضعیف کنند که باعث ریزش برگ ها شود. آفت هایی که می توانند باعث بیشترین آسیب به ساکولنت های برگی شوند مگس های سفید و پروانه های ریز هستند. باقی آفت ها شامل کنه های عنکبوتی، میلی باگ ها و لاروهای مگس سرکه می باشند. بیماری هایی که بوش فیل را تحت تاثیر قرار می دهند بیشتر قارچی هستند. این بیماری ها با آبیاری مناسب، زهکشی مناسب و کنترل آفات لاروی قابل کنترل هستند.

 

Portulacaria-afra-01.jpg - 32.11 kB

 

منبع : 02