تنظیمات قالب

همه چیز در باره نور ساکولنت ها و کاکتوس ها

نویسنده: milad 26 فروردين 1399
نویسنده:: میلاد شیرعلی پور
مترجم: : محبوبه ارچین

نور مسلماً مهم ترین عنصر برای داشتن ساکولنت های سالم است. نور کم، ساکولنت های شما  را ضعیف کرده و از بین می برد. اگر ساکولنت های شما نور خیلی زیادی هم دریافت کنند، ممکن است آفتاب سوخته شوند و بمیرند.

پس اشتباه کجاست؟ چگونه این منبع طبیعی با ارزش را برای گیاهانمان متعادل کنیم؟

 

 1- تنش نوری در اثر جابجای ساکولنت ها

ساکولنت ها معمولا به جابجایی ناگهانی از مکانی با نور کم یا زیاد به مکانی با نوع نور مخالف پاسخ منفی می دهند. آن ها می توانند تحت یک مکانیزم دفاعی شوکه شوند و حتی در گونه های برگ دار برگ هایشان بریزد.

 

آفتاب سوختگی ساکولنت ها در اثر جابجایی

 

آفتاب سوختگی آگاو در اثر جابجایی

 

 

بهترین قاعده توصیه شده برای تعویض مکان، انجام تدریجی مکان گیاه یا جابجایی چند مرحله ای است.

اگر ساکولنت های بیرونی خود را برای زمستان به داخل خانه منتقل می کنید، سعی کنید قبل از قرار دادن آن ها در محل زمستانی شان، در طول چند هفته آن ها را هر روز به مکانی با نور کمی کمتر منتقل کنید. همین کار را وقتی می خواهید آن ها را به مکان های روشن تر منتقل کنید نیز باید انجام دهید. یعنی انتقال تدریجی.

من اغلب فکر می کنم که همسایه ها چه فکری در مورد من می کنند وقتی گلدان های ساکولنت من را در تمام انواع مکان های عجیب و غریب در سراسر حیاط می بینند!

همچنین وقتی ما ساکولنت جدیدی می خریم، باید همان آهنگ یعنی جابجایی تدریجی را بنوازیم و برای انطباق آن ها با محیط جدیدشان برقصیم. با این تفاوت که بهتر است ابتدا گیاه را در یک محیط کم نور قرار دهیم تا از آفتاب سوختگی احتمالی پیشگیری کنیم و کم کم به جای پر نور تر منتقل کنیم.

 

2- با نور خیلی شدید چکار کنیم؟ ساکولنت ها چه نوری را دوست دارند؟

بیشتر مردم ساکولنت ها و کاکتوس ها را با شرایط بیابانیِ گرم و نور مستقیم شریک می کنند. درحالی که این فقط در خصوص بعضی از آن ها صادق است.

نور (مانند اکثر پدیده های شگفت انگیز زندگی) در حد اعتدال خوب است. هر گیاهی یک نیاز نوری مشخصی دارد و این ارتباط مستقیم دارد با مکان زندگی گیاه در طبیعت.

پس، اگر در فصل های گرم سال ساکولنت های خود را در فضای باز نگهداری می کنید، در نظر داشته باشید که اغلب آن ها در نور ظهر تابستان آسیب می بینند.

 

آفتاب سوختگی کاکتوس در ظهر تابستان

 

آفتاب سوختگی کاکتوس در نور شدید تابستان

 

آفتاب سوختگی ساکولنت

 

آفتاب سوختگی ساکولنت

 

آفتاب سوختگی ساکولنت

 

 

اکثر ساکولنت هاو کاکتوس ها نور صبح را ترجیح می دهند، زیرا اشعه ها در آن حد قوی نیست که بسوزاند. از قرار دادن آن ها در نواحی با نور مستقیم وقتی آفتاب در قوی ترین حالت تابش قرار دارد (1 تا 4 بعد از ظهر تابستان ) اجتناب کنید. اگر مجبور هستید کاکتوس ها و ساکولنت هایتان را در آن ساعات روز در مکانی با نور مستقیم قرار دهید، قرار دادن آن ها زیر سایه بان پاسیو یا درخت و ... ضروری است.

در طبیعت، اغلب ساکولنت ها و کاکتوس ها نزدیک درخت ها یا سنگ ها رشد می کنند، جایی که در تابستان بتوانند توسط برگ درختان کمی محافظت شوند و در زمستان با ریزش برگ درختان از نور بیشتری بهره مند شوند. و همچنین در سنین پایین بتوانند از سایه ی سنگ ها برای در امان ماندن از آفتابسوختگی تابستانه استفاده کنند.

 

3- آفتاب سوختگی

وقتی یک ساکولنت یکباره در معرض نور بسیار زیاد قرار گیرد، لایه های در معرض آفتاب خواهند سوخت. ممکن است گیاه با خال های سیاه یا سفید لکه دار شود و در موارد شدیدتر از بین خواهد رفت. وقتی گیاه آسیب دید، کار زیادی نمی توانید انجام دهید. اگر مورد خفیف باشد، ساکولنت را بلافاصله به مکان کم نور تر منتقل کنید و اجازه دهید خود را التیام دهد. جای زخم ها معمولا دائمی هستند و زمان زیادی طول می کشد تا برگ های آسیب دیده رشد کنند.

 

4- نور کم

وقتی ساکولنت ها نور کافی دریافت نمی کنند، میل به کشیده شدن به سمت منبع نور پیدا می کنند. همچنین گیاه رنگ پریده تر می شود. این همیشه منجر به مرگ نمی شود (اگرچه می تواند)، اما می تواند گیاه را ضعیف کرده و باعث ازبین رفتن زیبایی گیاه شود. در این حالت گیاه رنگ پریده به نظر می رسد و فاصله بین برگ های روی ساقه بیشتر می شود.

برای اصلاح این حالت، ساکولنت را در مکانی پر نورتر قرار دهید. اگر گیاه دردوران کم نوری رشد زیادی نداشته باشد، گیاه خود را اصلاح خواهد کرد. در غیر اینصورت قسمت های سایه رشد شده را بریده و آن را دوباره بکارید.

 

گیاه در شرایط کمبود نور در مراحل ابتدایی

 

تغییر رنگ ساکولنت به علت کمبود نور

 

کمبود نور در ساکولنت ها

 

دراز شدن ساکولنت در اثر کمبود نور

 

5- مشکل کمبود نور

بسته به شرایط، ممکن است شما مجبور به نگهداری ساکولنت ها در داخل خانه باشید. با شرایط مناسب، برخی ساکولنت ها می توانند داخل خانه رشد کنند.

نور پشت پنجره: نوری که به پنجره شما می رسد می توانند به طور قابل توجهی کمتر از نور بیرونی باشد، بسته به فصل و جهت پنجره همچنین جنس شیشه و پرده و ... .

در نیمکره شمالی، پنجره جنوبی بیشترین نور را می گیرد. با داشتن شرایط ثانوی مانند درخت، نرده، پرده، پنجره های کثیف و فاصله از پنجره، مقدار نور می تواند به شدت کاهش یابد. رفلکتورها، مانند آینه، رنگ روشن دیوار و مبلمان، می تواند به انعکاس نور و روشن تر شدن فضا کمک کند.

در حالت کلی عموم ساکولنت ها حداقل به روزی 2 ساعت تابش آفتاب نیاز دارند و این مقدار میتواند بیشتر و بیشتر شود. این نور را باید از طریق پنجره، محیط بیرونی و یا نور مصنوعی تامین کنید.

یک قاعده ساده ی کلی این است که ساکولنت های سبز می توانند در شرایط نوری کمتر بهتر از ساکولنت های رنگی رشد کنند. من آلوئه، گاستریا و هاورتیاهای سبز و سانسوریا را برای استفاده در منزل پیشنهاد می کنم. اگر حتما باید یک ساکولنت بنفش، صورتی یا قرمز داشته باشید، آن را برای چند هفته در منزل خود امتحان کنید. اگر شروع به کشیده شدن کرد، خرید یک لامپ رشد برای نور مکمل تنها چاره موجوداست. اطمینان حاصل کنید که لامپ نور طیف آبی و قرمز دارد، زیرا چیزی است که گیاهان برای فتوسنتز استفاده می کنند.

 

6- استرس چیزی نه چندان بد

آخرین چیزی که می خواهم در مورد نور ذکر کنم تنوع رنگ هاست که در برخی ساکولنت ها در نتیجه استرس نوری خواهیم دید. وقتی مقدار آب را کم می کنیم یا نور بیشتری به گیاه می دهیم، به ساکولنت "استرس" وارد می کنیم. پاسخ ساکولنت ها به این استرس تغییر رنگ در شاخ و برگ است.

ساکولنت های سبز می توانند به پر طراوت ترین و زیباترین رنگ های قرمز، بنفش، نارنجی، زرد و حتی آبی تبدیل شوند. این لزوماً چیز بدی نیست. فقط اگر گیاه خیلی تشنه باشد (برگ های چروکیده) یا از تغییر قابل ملاحظه در نور بسوزد بد است.

 

نور مناسب برای ساکولنت ها

 

وقتی ساکولنت هایمان را با آب زیاد یا سایه ناز پرورده می کنیم، آن ها فقط سبز می شوند. البته تغییر رنگ ممکن است برای یک گیاه در محل ثابت در فصل های مختلف اتفاق بیافتد و گیاه در فصل های مختلف تغییر رنگ دهد که آن را هدیه طبیعت برای شما در نظر می گیریم.

 

مترجم : محبوبه آرچین

به همراه تجربیات شخصی میلاد شیرعلی پور

منبع : http://leafandclay.co

منبع : هیروساکولنت