0

تنظیمات قالب

همه چیز درباره آفتاب سوختگی کاکتوس ها

نویسنده: milad 03 ارديبهشت 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

آفتاب سوختگی معمولا مشکل رایجی در کاکتوس ها است. مردم غالبا فکر می کنند چون کاکتوس ها در بیابان رشد می کنند یعنی می توانند کاکتوس ها را به هر شکلی در معرض نور کامل خورشید قرار دهند. بیشتر کاکتوس ها مکان های آفتابی را دوست دارند اما باید آرام آرام در معرض آفتاب قرار بگیرند و به تدریج به نور زیاد عادت داده شوند.

با این حال می توان کاکتوس های سوخته را نجات داد، در این مقاله، چگونگی نجات کاکتوس های خود از آفتاب سوختگی و جلوگیری از آن را مرور خواهیم کرد!

 

آفتاب سوختگی چیست

این تصور که کاکتوس ها در بیابان رشد می کنند اشتباه است. در یک صحرای واقعی هیچ چیز رشد نمی کند، اما کاکتوس های زیادی در مناطق بسیار خشک زندگی می کنند. کاکتوس ها می توانند در طیف وسیعی از زیستگاه ها رشد کنند، از جنگل های بارانی استوایی گرفته تا هر زیستگاهی که در آن جای دارند. حتی اگر برای مدت زیادی کاکاتوس نگه می دارید، ممکن است از منطقه و شرایطی که کاکتوس شما در آن به خوبی رشد می کند آگاه نباشید. زرد شدن کاکتوس به شما می گوید که در شرایط کنونی خوشحال نیست. و باید شرایط دیگری را امتحان کنید.

قرار دادن کاکتوس یکباره ی کاکتوس در شرایط آفتابی که گیاه نتواند تحمل کند یا با آن سازگار شود منجر به آفتاب سوختگی و خشک شدن کاکتوس می شود. پس مشکل این نیست که برخی کاکتوس ها ویژگی های دفاعی برای مقابله با گرما و نور شدید ندارند، بلکه طبیعت آهسته رشد کاکتوس ها باعث می شود که در برابر قرار گرفتن ناگهانی در شرایط ناآشنا آسیب پذیر باشند.

 

چرا کاکتوس ها آفتاب سوخته می شوند؟

تغییر ناگهانی شرایط رشد

بیشتر کاکتوس ها کمی گرما را دوست دارند، اما برای اینکه با آن سازگار شوند به فرصت احتیاج دارند. تقریبا همه کاکتوس هایی که در فروشگاه های محلی می بینید در گلخانه های تجاری رشد کرده اند. شرایطی که این کاکتوس ها در آن رشد می کنند تقریبا ثابت است. وقتی کاکتوس جدیدتان را به خانه می آورید و در آفتاب می گذارید، شرایط به شدت تغییر می کند. قرار دادن کاکتوس در معرض آفتاب در این مرحله، کاکتوس شما را در چند ساعت می سوزاند. [مخصوصا اگر این اتفاق در فصول گرم سال بیافتد]

جنبه مهم دیگر وقتی است که باید کاکتوس خود را از جایی به جای دیگر منتقل کنید. اگر کاکتوسی با یک طرف به سمت جنوب رشد کرده است و طرف دیگر آن به سمت شمال که سایه تر است قرار دارد، چرخاندن 180 درجه آن می تواند یک اشتباه کشنده باشد. وقتی طرفی که در سایه قرار داشته است، ناگهان در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می گیرد، می تواند ظرف چند ساعت بسوزد.

همین مسئله وقتی کاکتوس زیر شید باشد اهمیت دارد، زیرا برخی اشعه های آفتاب فیلتر می شوند. اگر کاکتوس به طور ناگهانی به آفتاب کامل منتقل شود، به راحتی می تواند بسوزد، حتی اگر بومی بیایان های داغ باشد. این تغییر ناگهانی است که مشکل ایجاد می کند. متقل کردن تدریجی کاکتوس به مکان های آفتابی تر به آن ها فرصت سازگار شدن و تطبیق دادن می دهد.

 

cactus_sunburn_02.jpg - 43.69 kB

 

زیستگاه اصلی کاکتوس

کاکتوس ها خانواده بزرگی هستند، و زیستگاهی که انواع مختلف رشد می کنند می تواند به شدت متفاوت باشد. برای مثال کاکتوس های جنگلی، روی شاخه ها و در نور فیلتر شده رشد می کنند. اما در سواحل مه آلود باجا کالیفرنیا نیز کاکتوس یافت می شود. حتی در ارتفاعات آند و آمریکای جنوبی هم کاکتوس یافت می شود. بقیه کاکتوس ها با خوشحالی در گرمای مشتعل صحرای آریزونا رشد می کنند. یادگرفتن در مورد جایی که کاکتوس شما در طبیعت یافت می شود می تواند سرنخ های مهمی از اینکه چه شرایطی را برای زندگی ترجیح می دهند به شما بدهد.

حتی وقتی زیستگاه اصلی کاکتوس خود را می دانید، به شرایطی که در آن بوده است و در آن قرار دارد توجه کنید. اگر کاکتوس خود را بعد از زمستان از داخل خانه به بیرون منتقل می کنید، باید مراقب باشید که به تدریج آن ها را به محلی با نور مستقیم منتقل کنید. [برای این کار ابتدا به یک محیط بیرونی سایه منتقل کنید و قدم به قدم به آفتاب کامل برسانید]

 

چطور بفهمیم که کاکتوس در حال سوختن است؟

وقتی لکه های زرد و سفید روی کاکتوس مشاهده شد احتمالا کمی دیر متوجه سوختگی شده اید. این لکه ها خیلی بیشتر از زمانی که ایجاد شده اند روی کاکتوس باقی خواهند ماند. وقتی می بینید که کاکتوس شروع به چروک شدن کرده است بهتر است به جای کم نورتری منتقل شود.

با این حال، گاهی کاکتوس ها با تغییر رنگ از سبز به سبز مایل به زرد به هوای گرم پاسخ می دهند. این تغییر رنگ بیشتر نشانه استرس است تا سوختگی اما می تواند یک پیش نشانه از سوختگی باشد. این تغییر زخمی برجای نمی گذارد و گیاه به طور طبیعی وقتی دما پایین بیاید به رنگ سبز بر می گردد. بافت استرس دیده به حالت طبیعی بر می گردد.

 

چگونه کاکتوس آفتاب سوخته را نجات دهیم؟

وقتی کاکتوس می سوزد، ناحیه سوخته سفید می شود و برای همیشه زخم باقی می ماند. اغلب این ناحیه به یک نقطه سفید تبدیل می شود اما این چیزی نیست که باید نگرانش باشید. این مشکل جدی برای یک گیاه مانند اچوریا نیست، چون به زودی برگ های جدید می دهد و برگ های قدیمی می ریزد. از طرف دیگر، ساقه یک کاکتوس برای همیشه از شکل می افتد.

لکه ها برای همیشه وجود خواهند داشت، اما خبر خوب این است که به مرور که کاکتوس رشد می کند قسمت های آسیب دیده پوشانده می شوند. کاکتوس های شما باید بهبود پیدا کنند، اما اگر خیلی بد سوخته باشند احتمالا بد شکل باقی می مانند.

 

cactus_sunburn_03.jpg - 30.69 kB

 

مراحل نجات کاکتوس ها:

مرحله 1، کاکتوس خود را از آفتاب دور کنید

وقتی می بینید کاکتوس دارد زرد یا چروک می شود و در معرض نور مستقیم است، بدیهی است که باید از آفتاب داغ دورشان کنید. حتی اگر مجبور باشید روز ها آن را به داخل خانه بیاورید و شب ها به بیرون منتقل کنید.

البته که این امکان فقط برای کاکتوس هایی که گلدان کوچک دارند وجود دارد. اگر مشکل آفتاب سوختگی برای کاکتوس های بزرگتر به وجود آمد، می توانید برای ساعات داغ روز از شید استفاده کنید.

مرحله 2، مراقب باشید به کاکتوس خود آب بیش از حد ندهید

اگر کاکتوس شما آفتاب سوخته شده است یا به خاطر آفتاب زیاد تحت استرس است، احتمال دارد کاکتوس شما به خواب برود. به این معنی که وارد فازی می شود که برای مدتی رشد نمی کند. در طی این دوره کاکتوس شما تلاش خواهد کرد که آسیب ها را ترمیم و خودش را بازسازی کند. وسوسه نشوید که گیاه خفته را بیش از اندازه آب دهید. اما به طور مرتب آبیاری نمایید.

مرحله 3، محافظت از کاکتوس در برابر بیماری های دیگر

اگر کاکتوس شما آفتاب سوخته شود ضعیف تر شده و بنابراین مستعد ابتلا به بیماری ها و آلودگی ها است. مراقب مورچه ها و حشرات باشید که ممکن است آسیب بیشتری از آنچه آفتاب زده است به گیاه بزنند. اگر بیماری یا حشره ای مشاهده شد آماده باشید که گیاه را درمان کنید.

چگونه از آفتاب سوختگی کاکتوس ها جلوگیری کنیم؟

وقتی گیاهان را در اوایل بهار بعد از اینکه زمستان را داخل خانه گذراندند به بیرون منتقل می کنید، هنگام قرار دادن آن ها در معرض آفتاب مراقب باشید. آسان ترین کار استفاده از شید برای حفاظت از آن ها در برابر آفتاب است، گرچه در اغلب اقلیم ها در اوایل بهار نیازی به این کار نیست. بهتر است گیاه خود را روز به روز و قدم به قدم به مکان آفتاب ببرید و بیاورید.

واقعیت جالب این است که کاکتوس ها قادر به حرکت نیستند و نمی توانند ضد آفتاب بزنند پس به کمک شما احتیاج دارند تا با این مشکل کنار بیایند. کاکتوس و ساکولنت های خود را بسته به نیازهای نوریشان و به آرامی به محل های مورد نظر منتقل کنید.

 

منبع: https://olivrahomedecor.com/blogs/cactus/how-to-save-your-sunburned-cactus-full-guide

منبع : 02