0

تنظیمات قالب

چگونه یک کاکتوس پوسیده در اثر آبیاری زیاد را نجات دهیم

نویسنده: milad 29 دی 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

کاکتوس ­ها گیاهان خانگی با مراقبت آسان هستند زیرا به تغذیه و آبیاری بسیار کمی نیاز دارند. می­توانید تا حد زیادی آن­ها را نادیده بگیرید، ولی باز هم رشد می­کنند. اما اگر شما علاقه بسیار زیادی به آبیاری دارید، کاکتوس ­ها ممکن است منبع بی پایانی از ناامیدی باشند.

 

وقتی کاکتوس شما به وضوح بیش از اندازه آبیاری شده است، نترسید!

 هنوز شانسی برای نجات آن دارید. اگر هیچ قارچ یا پوسیدگی باکتریایی وجود ندارد، ممکن است تغییر مکان برای بازگرداندن کاکتوس به مسیر کافی باشد.

 

Overwatered-Cactus-600x450.jpg - 56.98 kB

 

ارزیابی خسارت

اگر فکر می­کنید آبیاری بیش از اندازه و آسیب، مانند نقاط نرم قهوه­ای، روی ناحیه بیرونی کاکتوس قابل مشاهده است، با پیچیدن چند لایه روزنامه دور کاکتوس و کج کردن کاکتوس، آن را از گلدان خارج کنید. با دقت خاک را از ریشه کنار بزنید و چک کنید که نواحی قهوه­ای یا سیاه دارد یا خیر. رفع آسیب گسترده ممکن است دشوار باشد، اما اگر بیشتر ریشه هنوز سفید است، در وضعیت خوبی قرار دارید. ریشه ­های قهوه ای و سیاه را جدا کنید و کاکتوس را بیرون از گلدان بگذارید تا خشک شود. اگر نواحی قهوه­ ای و سیاه زیاد هستند، کاکتوس باید دوباره ریشه بدهد. کاکتوسی که فقط دوره کوتاهی بیش از اندازه آبیاری شده است بدون دردسر بیشتری بهبود می­یابد.

افزایش زهکشی

وقتی آبیاری بیش از اندازه یک مشکل مزمن است، به کاکتوس کمک کنید که در آینده تا حد ممکن بیشترین آب را با بیشترین سرعت عبور دهد. یک گلدان سفالی با اندازه ­ای فقط کمی بزرگ تر از کاکتوس انتخاب کنید و آن را با مخلوط خاک کاکتوس مناسب پر کنید. کاکتوس را به آرامی در مخلوط بکارید، به طوری که ریشه­ های ظریف آن آسیب نبینند. گلدان سفالی آب بیشتری را از ناحیه ریشه دور خواهد کرد، و در عین حال، مخلوط سبک کاکتوس اجازه می­دهد آب به سرعت و به طور کامل تخلیه شود. شما باید فقط کاکتوس­ های بیرونی بسیار بزرگ را در باغچه بکارید، زیرا باغچه کنترل کمتری روی زهکشی به شما می­دهد.

ریشه زایی دوباره

وقتی ریشه­ ها یا بافت­ ها، در اثر آبیاری بیش از اندازه، به طور گسترده­ ای آسیب دیده­اند، از یک چاقوی تیز و تمیز برای بریدن کل پوسیدگی از کاکتوس استفاده کنید. حتی تکه کوچکی از بافت سالم می­تواند یک گیاه کامل را بازسازی کند، اما اگر پوسیدگی باقی بماند، ممکن است گسترش آن ادامه یابد. اجازه دهید کاکتوس برای چند روز خشک شود، تا زمانی که پینه زخیمی در بخش ه­ای بریده شده ایجاد شود. بخش باقیمانده کاکتوس را در یک گلدان سفالی با خاک کاکتوس قرار دهید و حدود 1 اینچ (2/5 سانتی متر) آن را دفن کنید، مگر اینکه بیشتر کاکتوس بیرون نماند، در این صورت، تقریباً نیمی از آن را دفن کنید. تا هفته اول کاکتوس را آبیاری نکنید، و بعد از آن فقط به مقدار کم آبیاری کنید تا رشد مجدد مشاهده شود.

آبیاری مناسب

وقتی کاکتوس شما دوباره کاشته و آماده رشد دوباره شد، آبیاری صحیح برای جلوگیری از مشکلات جدید ضروری است. کاکتوس را فقط وقتی آبیاری کنید که 1 تا 2 اینچ (2/5 تا 5 سانتی متر) روی خاک-بسته به اندازه کاکتوس- کاملاً خشک باشد. گیاه را از کف آبیاری نکنید و هرگز در یک زیر گلدانی پر از آب رها نکنید. برای کاکتوس خشک بودن خیلی بهتر از خیس بودن است.

یک قاعده سرانگشتی برای آبیاری تقریباً یک هفته تا 10 روز یکبار است.

 

منبع : 02