تنظیمات قالب

بهترین زمان برای سمپاشی ساکولنت ها و کاکتوس ها چه موقع است؟

نویسنده: محبوبه 22 دی 1400
نویسنده:: میلاد شیرعلی پور

بهترین زمان برای سمپاشی ساکولنت ها و کاکتوس ها چه موقع است؟

 قسمت اول - شپشک آردآلود

 معمولا آفت هایی وجود دارند که بدون سمپاشی امکان مبارزه یا کنترل آنها بسیار پایین است. از جمله مهم ترین این آفات می توان به شپشک های آردآلود و سپردار اشاره کرد که یکی از رایج ترین آفات کاکتوس ها و ساکولنت ها نیز می باشند.

 

شپشک ها معمولا به بافت های جدید و در حال رشد کاکتوس ها و ساکولنت ها، بافت های نرم و محل رویش برگ ها می چسبند و از این طریق از گیاه میزبان تغذیه می کنند.

مهم ترین عامل مقاومت این حشرات در برابر سموم و آفت کش ها لایه پودری و یا سپر روی حشرات است که مانع تاثیر سم بر آنها می شود. همچنین پس از سمپاشی، لارو ها و تخم های حشرات محصور شده با سپر و پودر تولید شده توسط حشره مادر، جان سالم به در برده و دوباره تکثیر می شوند.

تحقیقات انجام شده در یک موسسه اروپایی نشان می دهد در دماهای پایین زاد و ولد و تخم گذاری شپشک ها به میزان بالایی کاهش می یابد و از آنجا که مدت زمان تبدیل شدن تخم حشره به یک حشره کامل چیزی حدود 2 هفته است پس می توان از فصول سرد سال به عنوان زمان مناسب برای سمپاشی استفاده کرد.

برای این کار در فصل های سرد سال و بخصوص دی ماه و بهمن ماه، با دو وعده سمپاشی به فاصله 2 هفته تا 3 هفته می توان به میزان بالایی این آفات را از بین برده و کنترل کرد. در سایر فصول سال هم با مشاهده ی آفت اقدام به پاکسازی و سمپاشی موضعی کنید.

همچنین برای تاثیر بیشتر سم بر روی حشرات بهتر است از صابون های سمپاشی و یا مقدار کمی مایع ظرفشویی یا الکل سفید استفاده کرد.

بهترین سم برای کنترل شپشک ها سموم موونتو و کلرپیریفوس هستند که یکی از آنها را با دز توصیه شده روی بسته با آب قاطی کرده و سمپاشی نمایید. می توان برای اطمینان یک سم سیستمیک مثل کنفیدوررا نیز با این محلول ترکیب کرد. مقدار مایع ظرفشویی همراه هم میتواند 2 قطره در لیتر باشد. در صورت استفاده از الکل هم 0.5 سی سی به ازای هر لیتر به محلول سم اضافه کرده و سم پاشی را انجام دهید. سعی کنید سم به تمام قسمت های گیاه برسد.

 

 پس به ازای یک لیتر آب:

مقدار دز نوصیه شده کلرپیریفوس (حتما) + مقدار دز توصیه شده کنفیدور (در صورت نیاز) + مقدار توصیه شده صابون سمپاشی یا 2 قطره مایع ظرفشویی یا 0.5 سی سی الکل

 

 

منبع : 01