0

تنظیمات قالب

کنترل کنه در کاکتوس ها و ساکولنت ها

نویسنده: محبوبه 24 آذر 1398

ساکولنت ها و کاکتوس ها هم مانند همه گیاهان دیگر مستعد ابتلا به آفات هستند. گاهی، آفات به راحتی قابل مشاهده هستند و بعضی مواقع به سختی دیده می شوند، اما آسیبی که می زنند قابل مشاهده است، مثل آسیبی که کنه قرمز به کاکتوس ها و ساکولنت ها می زند. کنه هایی که به ساکولنت ها حمله می کنند، تعداشان بسیار زیاد است، با چشم غیر مسلح به سختی دیده می شوند اما آسیب آن ها برای کل دنیا قابل مشاهده است.

 

کنه هایی که به ساکولنت ها حمله می کنند

به دلیل وجود خانواده های بسیاری از ساکولنت ها برای انتخاب، بسیاری از مردم آنقدر مجذوب آن ها می شوند که واقعا جمع کننده ی انواع کاکتوس و ساکولنت می شوند. جمع آوری ساکولنت ها سرگرمی بسیار خوبی است اما روی بد قضیه وقتی است که مجموعه به آفات آلوده شود. آفات و بیماری ها به خصوص به مجموعه های بزرگ حمله می کنند و ممکن است کنترل کامل آن دشوار باشد.

میلی باگ ها، شپشک سپردار، مگس سفید، شپشک های مختلف و برخی گونه های کنه نمونه هایی از آفاتی هستند که به ساکولنت ها حمله می کنند. بیشتر آفات را می توان با حشره کش های سیستمیک یا تماسی، صابون های حشره کش و گاهی با شستشو کنترل کرد. اما کنه ها چطور؟

 

کنترل کنه در ساکولنت ها و کاکتوس ها

 

کنه قرمز عنکبوتی

کنه عنکبوتی با خوردن شیره گیاه به کاکتوس ها و ساکولنت ها آسیب می زند. اولین علامت اینکه ساکولنت شما کنه عنکبوتی دارد دیدن نقاط قهوه ای یا قرمز کوچک روی یک بافت جوان گیاه است. این حشره های ریز به عنکبوت نزدیک تر هستند. با چشم غیر مسلح شبیه به گرد و غبار هستند.

 

 

تاثیر کنه قرمز روی کاکتوس ها 

 

تاثیر کنه قرمز روی کراسولا (لارو های کنه در تصویر نمایانند)

 

کنه های عنکبوتی قرمز در واقع به رنگ قرمز مایل به قهوه ای هستند و در شرایط گرم و خشک رشد می کنند. آن ها رطوبت را دوست ندارند، بنابراین:

 

1- آب پاشی و آبیاری از بالا می تواند از انتشار آن ها جلوگیری کند. این کنه های عنکبوتی قرمز نباید با کنه قرمز بی ضرر که کمی بزرگتر است و یک کنه درنده بی ضرر است اشتباه گرفته شوند.

2- برای خلاص شدن کامل گیاه از این کنه ها، از کنه کش [در ابعاد کم آبامکتین] مطابق با دستور تولیدکننده استفاده کنید. [بهتر است در فصل زاد و ولد انجام شود]

3- یک دشمن طبیعی نیز وجود دارد که می توان از ان به عنوان کنترل بیولوژیکی استفاده کرد، فیتوسیولوس پرسیمیلیس. این دشمن طبیعی به دمای بالای 21 درجه سانتی گراد نیاز دارد و حفظ تعادل بین دشمن طبیعی و طعمه نیز سخت است.

 

کنه اریوفید یا کنه آلوئه

کنه های عنکبوتی تنها کنه ای نیستند که به ساکولنت ها حمله می کنند. کنه هایی که از آلوئه تغذیه می کنند هم می توانند به گونه های دیگر مثل هاورتیا و گاستری حمله کنند. این کنه ها کنه اریوفید نام دارند. بر خلاف کنه های عنکبوتی، که 4 جفت پا دارد، این کنه ها 2 جفت پا دارند.

 

 

این کنه همانطور که تغذیه می کند، ماده ای شیمیایی به بافت تزریق می کند که باعث لکه یا رشد غیر طبیعی می شود. در مورد گیاهان آلوئه، آسیب کنه آلوئه غیر قابل جبران است و گیاه باید دور انداخته شود. گیاهان مبتلا شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید یا بسوزانید تا از آلوده شدن بقیه گیاهان جلوگیری شود. اگر آلودگی خیلی کم است، گیاه را با یک کنه کش طبق دستور تولید کننده درمان کنید. آلوئه های مقاوم به یخبندان را می توان در معرض دمای انجماد قرار داد تا کنه ها بمیرند.

 

تاثیر کنه اریوفید روی گیاه آلوئه

 

 

کنه دو لکه 

کنه دیگر، کنه دو لکه است که در درجه اول از یوکا تغذیه می کند. زیر میکروسکوپ این کنه صورتی، سبز مایل به زرد یا قرمز با دو لکه پر رنگ روی بدنش دیده می شود. این کنه ها 8 پا دارند اما بال یا آنتن ندارند. علائم نشان دهنده وجود کنه دو لکه، شاخ و برگ لکه دار برنزه یا خاکستری است.

 

همانطور که آلودگی پیشرفت می کند، مجددا، یک تار نازک روی سطح زیرین برگ ها قابل مشاهده است. اگر آلودگی شدید باشد گیاه خواهد مرد. صابون حشره کش و بالا نگه داشتن رطوبت محیط گیاه با آبپاشی باعث کم شدن جمعیت کنه می شود. همچنین، کنترل شیمیایی با کمک محصولاتی به نام کنه کش کمک خواهد کرد.

preview

تاثیر کنه دولکه روی گیاه یوکا

 

جمع بندی

برای اینکه واقعا بتوانید با کنه ها کنار بیایید، ساکولنت ها را به طور مکرر بررسی کنید تا بتوانید قبل از اینکه آلودگی از کنترلتان خارج شود کاری بکنید. با مقدار مناسب آب، کود و نور گیاه را سالم نگه دارید. قسمت های مرده یا در حال مردن ساکولنت ها را جدا کنید و گیاهان مریض را سریعا دور بیاندازید. کنه ها مخرب ترین آفات برای انواع ساکولنت ها هستند. پس درصورت افزایش آلودگی در محیط های بزرگ مثل گلخانه ها و مجموعه های با ارزش حتما با گیاهپزشک متخصص مطرح نمایید. 

 

ترجمه: محبوبه ارچین

 

کپی مطالب با ذکر منبع بلامانع است