تنظیمات قالب

بیماری های قارچی در کاکتوس ها و ساکولنت ها

نویسنده: milad 14 تیر 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

اگرچه انواع ساکولنت ها و کاکتوس ها در سایز ها، اشکال و رنگ های مختلفی در همه جا وجود دارند، همه آن ها وقتی خارج از زیستگاه های طبیعی خود نگهداری شوند مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند. درمان قارچ های سطحی، مانند کپک خاکستری و کپک دوده در ساکولنت ها آسان است، اما انواع مختلف قارچ ها که باعث پوسیدگی داخلی می شوند می توانند مشکلات دشوار تری را ایجاد کنند.

 

کپک سیاه دوده ای

کپک سیاه دوده ای (کاپنودیوم اس پی پی) جزو کم خطر ترین قارچ ها در ساکولنت ها است. این کپک در نتیجه تغذیه شته ها، میلی باگ ها، مگس سفید و شپشک به وجود می آید، چرا که این حشره ها یک ماده شیرین به نام عسلک که کپک دوده ای از آن تغذیه می کند را تراوش می کنند. برای حذف کپک دوده ای سیاه، باید آلودگی های ایجاد شده حذف شوند. اسپری کردن گیاه با یک شلنگ عسلک را می شوید، سپس یک روش مناسب برای کنترل حشرات اعمال می شود. خوشبختانه، کپک دوده ای سیاه باعث آسیب مستقیم به ساکولنت ها نمی شود، اگرچه اگر کلونی ها بزرگ باشند می تواند در فوتو سنتز تداخل ایجاد کند.

Black-Sooty-Mold01.jpg - 51.68 kB

 

Black-Sooty-Mold02.jpg - 93.10 kB

 

Black-Sooty-Mold03.jpg - 9.74 kB

 

 

 

لکه های برگی

ساکولنت ها تحمل زیادی به قارچ هایی که باعث لکه روی ساقه و برگ آن ها می شود، نشان داده اند. این قارچ برای بیشتر بخش ها بی ضرر است، با این حال می تواند ظاهر زیبای گیاه را به شدت خراب کند. زخم های قهوه ای کم رنگ روی گیاهان حساس ظاهر می شود، که لکه ها یا خال های همیشگی ایجاد می کند. در فضای سبز، جایگزینی گیاه با یک گونه مقاوم تر می تواند مطمئن تر باشد یا اینکه می توان لکه ها را تحمل کرد، چون علیرغم ظاهر آسیب بسیار کمی می زند. ساکولنت های به شدت آسیب دیده می توانند لکه ها را به گیاه های دیگر گسترش دهند، اما به طور کلی استفاده از قارچ کش توصیه نمی شود.

 

Leaf-Spots06.jpg - 86.76 kB

 

Leaf-Spots02.jpg - 89.84 kB

 

Leaf-Spots05.jpg - 116.06 kB

 

Leaf_Spots03.jpg - 9.09 kB

 

Leaf_Spots04.jpg - 8.10 kB

 

 

کپک خاکستری

کپک خاکستری (بوتریتیس سینریا)، که به بوتریتیس بلایت نیز معروف است، با توده های هاگ های قهوه ای مایل به خاکستری که روی سطح برگ ها و گل های ساکولنت ها تشکیل می شود به راحتی قابل تشخیص است. کپک خاکستری وقتی هوا سرد و مرطوب است در اوایل بهار و تابستان رایج است. این کپک تمایل دارد خود را در بافت های قدیمی تر، آسیب دیده یا در حال مرگ مستقر کند و سریعا به خارج گسترش پیدا کند. جایی که کپک خاکستری شایع است، می توان از قارچ کش ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کرد اما آن ها بافت های آسیب دیده را درمان نمی کنند. نواحی آسیب دیده ساکولنت باید بریده و سوزانده شوند. بهتر است از آبیاری ساکولنت ها از بالا خودداری شود، چون به گیاه اجازه می دهد بین هر آبیاری خشک شود.

 

Botrytis-cinerea01.jpg - 65.87 kB

 

Botrytis-cinerea02.jpg - 98.16 kB

 

Botrytis-cinerea03.jpg - 77.40 kB

 

botrytis_echeveria.jpg - 51.14 kB

 

 

 

آنتراکنوز

آنتراکنوز کاکتوس (کولتوتریکوم) طیف گسترده ای از کاکتوس ها و ساکولنت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا به صورت پوسیدگی قهوه ای رنگ مرطوب با جوش های قرمز، نارنجی یا صورتی روی سطح گیاه ظاهر می شود. لکه های در ابتدا کوچک هستند، اما به سرعت روی برگ ها و تاج گیاه گسترش پیدا می کنند. وقتی یک ساکولنت آلوده می شود، تنها درمان آن جدا کردن و از بین بردن برگ های آسیب دیده است. آنتراکنوز می تواند از طریق گلدان یا خاک آلوده منتقل شود، بنابراین باید گلدان ها را کاملا ضد عفونی کرد و خاک باغچه دیگر قابل استفاده نخواهد بود. استفاده از قارچ کش های مس می تواند به از بین بردن بدنه های قارچ کمک کند.

 

anthracnose-05.jpg - 142.21 kB

 

anthracnose-04.jpg - 68.16 kB

 

anthracnose-03.jpg - 80.25 kB

 

anthracnose-02.jpg - 81.44 kB

 

anthracnose-01.jpg - 30.16 kB

 

 

 

 

فوساریوم ویلت

فوساریوم اوکسیسپوروم با توانایی ساکولنت در مکش آب تداخل ایجاد می کند و باعث استرس سنگین، پژمردگی، زرد شدن و گاهی مرگ گیاه می شود. این قارچ غیرقابل درمان ناشی از خاک از طریق ریشه وارد گیاه می شود و شروع به تولید بافت های عروقی می کند. نهایتا، این بافت ها مسدود شده، و انتقال آب را برای ساکولنت سخت یا غیر ممکن می سازند. اگر بافت های باز شوند، رگه های قهوه ای رنگ قابل مشاهده خواهند بود. با رعایت مسائل بهداشتی هنگام کار با گیاهان داخل گلدان از گسترش فوساریوم جلوگیری می کند. گیاهان آلوده شده در فضای سبز به اندازه کافی آبیاری می شوند تا به آن ها کمک شود نجات پیدا کنند و بافت های سالم و جدید رشد کنند؛ برای جلوگیری از رشد قارچ در آینده آبیاری کم می شود.

 

fusarium_on_mammillaria.jpg - 78.26 kB

 

fusarium-01.jpg - 144.83 kB

 

Fusarium_Wilt08.jpg - 6.68 kB

 

Fusarium-Wilt04.jpg - 58.20 kB

 

Fusarium-Wilt-05.jpg - 99.09 kB

 

Fusarium-Wilt-03.jpg - 48.14 kB

 

 

 

 

 

پوسیدگی ریشه و تاج

انواع مختلفی از پوسیدگی های ریشه و تاج ناشی از پاتوژن های قارچی فیتوفتورا باهوش هستند. متاسفانه، تمایز این بیماری ها از مراحل اولیه دیگر بیماری های قارچی سخت است، زیرا علائم آن تا حد زیادی غیر اختصاصی است. گیاهان آلوده تحت تاثیر تنش قرار گرفته، پژمرده می شوند و رنگشان تغییر می کند و نهایتا از یک پوسیدگی آهسته که از سطح خاک به بالا گسترش پیدا می کند می میرند. گرچه پوسیدگی های ریشه و تاج به خوبی به درمان پاسخ نمی دهند، اما می توان با کاشتن ساکولنت ها در خاک با زهکشی بالا و دقت در آب ندادن زیاد به گیاه از آن ها جلوگیری کرد. برخی ساکولنت ها مانند آلوئه، را می توان از قلمه های بافت های غیر آسیب دیده دوباره پرورش داد.

 

crown-rots02.jpg - 91.42 kB

 

crown-rots01.jpg - 139.00 kB

 

preview

 

crown-rots04.jpg - 97.86 kB

 

 

تکمیل و انتشار: میلاد شیرعلی پور

منبع : 02