0

تنظیمات قالب

چرا برگ های گیاه جید می ریزد ؟

نویسنده: milad 16 مهر 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

کراسولا اواتا، معروف به گیاه جید، یکی از رایج ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه با ساقه های ضخیم و چوبی و برگ های بیضی شکلش ظاهری شبیه به درخت های مینیاتوری دارد که باعث شده است آن ها به عنوان گیاه آپارتمانی تزئینی بسیار جذاب باشند. این گیاه برای مدت بسیار طولانی زندگی می کند، معمولا از نسلی به نسل دیگر منتقل  می شوند و در داخل خانه تا ارتفاع 90 سانتی متر رشد می کنند.

 

هرچه گیاه جید شما رشد می کند، به طور طبیعی برگ های پیرتر می ریزند. با این حال، افزایش سرعت ریزش برگ ها می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد. برای حل این مشکل ممکن است مجبور باشد زمان بندی آبیاری خود را تنظیم کرده و وجود آفات را روی گیاه خود بررسی کنید. نور کم و دماهای پایین هم ممکن است منجر به این مشکل شوند.

آبیاری بیش از اندازه

گیاه جید از پای خیس خوشش نمی آید و نسبت به پوسیدگی ریشه آسیب پذیر است. هرگز گلدان گیاه خود را در آب راکد قرار ندهید. اگر برگ ها زرد شده و می ریزند خاک گلدان را چک کنید. در صورت مرطوب بودن خاک، آبیاری را متوقف کنید تا خاک کاملا خشک شود. اگر متوجه بخش های نرم روی تنه یا شاخه گیاه خود شدید، گیاه را از خاک بیرون آورده و خاک اطراف ریشه ها را بشویید. همه شاخه ها و ریشه های نرم شده را ببرید و گیاه را در خاک مخصوص ساکولنت بکارید. اگر پوسیدگی در نتیجه آلودگی قارچی بود، از یک گلدان تمیز استفاده کنید.

 

jade-plant-overwatering-symptoms-and-solutions-2.jpg - 66.37 kB

 

آبیاری کم

گیاهانی که آب کافی دریافت نمی کنند معمولا به  سرعت برگ هایشان می ریزد. اگر برگ های پایینی گیاه شما پژمرده شده و سپس می ریزند، خاک را چک کنید. اگر کاملا خشک بود، گیاه خود را به طور کامل آبیاری کنید و هر زمان که یک اینچ از روی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. این گیاهان در تابستان شاخ و برگ می دهند و در طول این ماه ها نیاز به آب بیشتری دارند. گیاه در زمستان به آب کمتری نیاز دارد اما باز هم هرچند وقت یکبار به آب نیاز دارد.

نور

اگر گیاه جید شما در ابتدای زمستان برگ های خود را از دست داد، احتمالا نور کافی دریافت نمی کند. گیاه خود را به پنجره نزدیک تر کنید، اما چند اینچ از شیشه پنجره دورتر نگه دارید. سوز زمستان به اندازه نور کم می تواند آسیب بزند. اگر فکر می کنید پنجره برای گیاه خیلی سرد است، نور مورد نیاز را با نور مصنوعی تامین کنید.

دما

گیاهان جید در دمای بین 13 و 24 درجه سانتی گراد بهترین رشد را دارند. یخ زدگی گیاه را می کشد، اما دماهای خنک تر و گرم تر هر دو می تواند باعث ریزش برگ گیاه شود. همه طول سال چشم تان به دما سنج باشد، گیاه خود را از سوز سرما و رادیاتور ها دور نگه دارید.

تغییر ناگهانی در دما به علت جا به جایی نیز می تواند باعث ریزش برگ های گیاه شود. وقتی گیاه خود را با محیط جدید  وفق داد، برگ ها دوباره رشد خواهند کرد. برای جلوگیری از این مشکل، گیاه خود را به تدریج به مکان جدید منتقل کنید، به این صورت که هر بار چند ساعت آن را در مکان جدید قرار دهید. قبل از جا به جایی کامل، به تدریج اجازه دهید گیاه بیشتر در مکان جدید بماند.

آفات

این گیاهان نسبت به آلودگی میلی باگ ها و شپشک ها آسیب پذیر هستند. این آفات برگ های گیاه را چسبنده کرده و رشد کپک ها را ترغیب می کند. این آفات باعث ریزش و تغییر شکل برگ ها هم می شود. میلی باگ ها و شپشک ها را با یک قلم مو یا پارچه آغشته به الکل پاک کنید. از صابون ها و اسپری های حشره کش استفاده نکنید، چرا که به خود گیاه آسیب می زنند. هر روز هر حشره ای که دیدید پاک کنید تا کاملا از بین بروند.

 

jade-leaves-falling-off02.jpg - 76.37 kB

 

jade-leaves-falling-off.jpg - 92.95 kB

 

 

منبع : 02