0

تنظیمات قالب

تکثیر پورتولاکریا افرا یا ساکولنت خرفه ای

نویسنده: milad 31 ارديبهشت 1400
مترجم: : محبوبه ارچین

پورتولاکریا افرا، که به ساکولنت خرفه ای معروف است، ساکولنتی محبوب و بومی آفریقای جنوبی است. این گیاه تا ارتفاع 90 سانتی متر با قطر بوته تا 1 متر و 20 سانتی متر رشد می کند. خرفه ای خود را با نور کامل و سایه وفق می دهد، به pH حساس نیست، اما به خاک با زهکشی خوب نیاز دارد. این  ساکولنت به بهترین شکل از طریق قلمه گیری در بهار یا تابستان تکثیر می شود.

 

Portulacaria-afra-Elephant-Bush11-702x527.jpg - 269.86 kB

 

طریقه قلمه گیری

  1. با یک تیغ تیز تمیز و استریل شده قلمه ای به طول 10 تا 15 سانتی متر از نوک گیاه بگیرید. قیچی های قلمه گیری می تواند به ساقه گیاه آسیب بزند و باعث تاخیر در روند ترمیم و ریشه دهی گیاه شود.
  2. برگ های پایینی را از قلمه جدا کرده و 5 تا 10 سانتی متر ساقه را لخت کنید.
  3. 5 سانتی متر از انتهای ساقه را به ماده ریشه زا آغشته کنید. به ساقه ضربه بزنید تا پودر اضافی بریزد. بسیاری ترجیح می دهند پودر ریشه زا را در لیوانی ریخته و پودر اضافی و لیوان را با هم دور بریزند. این از آلودگی ظرف پودر ریشه زا جلوگیری می کند.
  4. قلمه ها را در مکانی گرم و دارای تهویه مناسب قرار دهید تا پینه ببندند. زمان پینه بستن متغیر است اما معمولا چند روز تا نهایت یک هفته برای ساکولنت خرفه ای طول می کشد.
  5. 4 پیمانه شن یا پرلیت را با یک پیمانه خاک گلدان مخلوط کنید و گلدانی به قطر 8 یا 10 سانتی متر را با آن پر کنید. سطح خاک را با فشار دست صاف کنید. این کار خاکی با زهکشی خوب می سازد و هوادهی خوبی برای قلمه هایتان ایجاد می کند.
  6. قلمه ها را تا عمق 5 سانتی متر در خاک فرو کنید. خاک اطراف قلمه را با دست فشار دهید تا قلمه در خاک محکم شود.
  7. 6 میلی متر تا 1 سانت سنگ ریزه روی گلدان بریزید تا در مصرف آب صرفه جویی شود و از ریختن خاک روی لبه ها هنگام آبیاری جلوگیری کند.
  8. آب دهید تا خاک مرطوب شود. اگرچه ساکولنت خرفه ای معمولا به آبیاری مرتب نیاز ندارد، اما به رطوبت یکنواخت برای رشد ریشه های جدید نیاز دارد.
  9. قلمه ها را در مکانی آفتابی، گرم و با تهویه مناسب قرار دهید. وقتی ریشه ها شکل گرفتند و قلمه ها شروع به رشد کردند، آن ها را به مکان دائمیشان منتقل کنید.

 

succulent-stem-cuttings-portulacaria-afra-and-variegata-TSE-6.jpg - 145.69 kB

 

succulent-stem-cuttings-portulacaria-variegata-stem-showing-nodes-TSE-.jpg - 98.63 kB

 

Portulacaria-afra-Elephant-Bush.jpg - 34.21 kB

منبع : 02