0

تنظیمات قالب

روش های تکثیر ساکولنت سدوم

نویسنده: milad 10 مهر 1400
مترجم: : محبوبه ارچین

سدوم سرده ای بزرگ از ساکولنت ها است که معمولا به گیاهان سنگی معروف هستند. سدوم ها جزو ساکولنت های آسان رشد محسوب می شوند و در تابستان و پاییز برای کاشت در باغچه ها عالی به نظر می آیند. تکثیر آن ها آسان است و زمانی که در زمین کاشته می شوند خود به خود تکثیر می شوند و به تدریج دیواره های سنگی را می پوشانند و روی باغچه های سنگی می روند. گیاه خودش از بذر و تولید توده های جدید در پایه گیاه بالغ تکثیر می شود.

چهار  روش برای تکثیر سدوم وجود دارد: بذر، قلمه برگ و قلمه ساقه و سربرداری.

 

سربرداری یا قلمه نوک

یکی از ساده ترین روش ها برای تکثیر سدوم گرفتن قلمه از نوک گیاه و کاشتن آن در خاک است. 5 تا 15 سانتی متر از نوک گیاه سالم را ببرید و برگ های پایینی را جدا کنید. گلدانی را از ماسه پر کنید و نیمه انتهایی قلمه را در خاک بکارید. بعد از 2 تا 3 هفته، کشیدن ملایم گیاه به سمت بالا شما می گوید که قلمه ریشه دار شده است یا خیر. اگر در خاک محکم باشد، قلمه ریشه داده است.

Sedum_Cuttings_1.jpg - 92.10 kB

قلمه ساقه

سدوم ها را با قلمه ساقه که روش سریع دیگری برای تولید گیاهان جدید است تکثیر کنید. اطراف ساقه گیاه را بگردید و چند ساقه از هر گیاه را جدا کنید. می توانید قلمه ساقه را مستقیما در خاک باغچه یا سینی کشت حاوی شن بکارید. قلمه ساقه را در بهار وقتی گیاه ساقه های جدید می دهد، بگیرید.

il_fullxfull1395920417_hcau.jpg - 92.71 kB

قلمه برگ

با این روش تکثیر پتانسیل این را دارید که صدها سدوم جدید تولید کنید، چرا که هر برگ گیاه ذاتاً می تواند به یک گیاه جدید تبدیل شود. برگهای سالم را از گیاه جدا کنید و روی خاک قرار دهید. سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید. از خیس و گلی شدن بیش از حد خاک پرهیز کنید.  برگ ها باید بعد از 2 تا 3 هفته به خوبی ریشه دهند و در پایه آن ها گیاهچه های جدید ایجاد شود. پس از خشک شدن برگ ها، گیاهچه ها را به گلدان جدید منتقل کنید

Propagate-Sedum-702x527.jpg - 115.70 kB

تکثیر با بذر

تکثیر سدوم از قلمه آسان و سریع است ولی منتظر ماندن برای جوانه زدن بذرها و تکثیر بذر عشق می خواهد. یکی از اشکالات تکثیر بذر این است که واریته های هیبرید از این طریق تکثیر نمی شوند. قلمه نوک، ساقه و برگ توده ای یکسان از گیاه مادری است، اما بذر شامل مواد ژنتیکی از دو گیاه است که منجر به نتایج غیر قابل پیش بینی می شود. برای تکثیر سدوم از بذر، بذرها را در شن بگذارید و آن ها را به آرامی فشار دهید. بذرها را در دمای بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

منبع : 02