0

تنظیمات قالب

تکثیر گیاه مرجان (افوربیا میلی)

نویسنده: milad 26 ارديبهشت 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

افوربیا میلی، که به گیاه مرجان معروف است، گونه ای از افوربیا است که به خاطر ساقه های تیغ دار و گل های رنگارنگ و فنجانی شکلش شناخته شده است. این گیاه به چندین روش مختلف تکثیر می شود، اما قلمه ساده ترین و تایید شده ترین روش تولید گیاهان جدید در خانه و حتی گلخانه ها است.

 

زمان تکثیر

قلمه های مرجان برای ریشه زایی، به شرایط گرم و نور روشن نیاز دارند، بنابراین، بهار و تابستان بهترین زمان برای قلمه زنی است. قلمه هایی که در پاییز یا زمستان گرفته شوند قبل از پایان سرما، زمان کافی برای ریشه زایی ندارند و به احتمال زیاد گیاهان ناسالم و با عمری کوتاه ایجاد خواهند کرد.

 

انتخاب قلمه

ساقه های جدید ساکولنت ها راحت تر از ساقه های قدیمی ریشه می دهند، پس بهترین کار تکثیر مرجان در بهار و تابستان است که رشد جدید شکل می گیرد. هنگام انتخاب قلمه، دنبال ساقه ای بگردید که 5 تا 10 سانتی متر طول داشته باشد و از انگشت کوچک شما زخیم تر نباشد. باید چند جوانه برگ یا برگ جوان روی آن باشد و هیچ علائمی از آسیب یا بیماری نداشته باشد.

 

euphorbia-milii-propagation03.jpg - 43.78 kB

 

آماده شدن

هنگام قلمه گیری بین تیغ های تیز، شیره ی نسبتا سمی این گیاه جنگلی به راه می افتد. آماده شدن صحیح کمک می کند که ریسک آسیب زدن به خود و گیاه را به حداقل برسانید. حتما دستکش زخیم بپوشید تا از انگشتانتان در برابر تیغ ها و شیره گیاه محافظت کند. همچنین، چاقوی خود را تیز کرده و با الکل تمیز کنید تا قلمه شما پاکیزه باشد.

 

گرفتن قلمه

قلمه های مرجان باید قبل از کاشته شدن خشک شوند تا ریسک پوسیدگی کاهش یابد. قلمه های را از فاصله 5 تا 10 سانتی متری نوک ساقه برش بزنید. قلمه را زیر آب سرد بشویید، سپس سریعا انتهای قلمه را به پودر هورمون ریشه زا آغشته کنید تا از سرازیر شدن شیره گیاه جلوگیری کند. قلمه های را برای چند روز یا تا زمانی که انتهای آن ها خشک و چروکیده شود، روی دستمال حوله ای در یک مکان گرم و خشک قرار دهید.

 

euphorbia-milii-propagation02.jpg - 35.74 kB

 

کاشت قلمه ها

مانند همه ساکولنت ها، مرجان به خاک با زهکشی خوب و کمی شنی نیاز دارد. قلمه های را در مخلوطی از نصف خاک گلدان و نصف شن (یا هر خاک کاکتوس مناسبی که دارید) بکارید. انتهای قلمه را مستقیما تا نصف طول آن در مرکز خاک فشار دهید. تماس بین خاک و قلمه کلید موفقیت در ریشه زایی است، پس خاک اطراف قلمه را به آرامی فشار دهید و مراقب باشید انگشتتان به تیغ ها نخورد.

 

euphorbia-milii-propagation01.jpg - 38.40 kB

 

مراقبت از قلمه

قلمه های مرجان وقتی کاشته شدند به مراقبت بسیار کمی نیاز دارند. قلمه های کاشته شده را به راحتی در یک جای گرم و خشک بگذارید که دمای آن بالای 21 درجه سانتی گراد باشد و آن ها را از نور مستقیم خورشید محافظت کنید. اگر خانه تان سرد است از یک تشک تکثیر استفاده کنید. هروقت احساس کردید خاک تا دو و نیم سانت کاملا خشک شده است دور قلمه آب بریزید، اما مراقب باشید خاک را اشباع نکنید. طی چند هفته باید رشد گیاه شروع شود.

 

ریشه زایی در آب

روش دیگر تکثیر مرجان ریشه دار کردن قلمه  در آب است. قلمه ها را به راحتی در شیشه ای بلند و باریک قرار دهید، به طوری که دو و نیم سانت آن در آب باشد. قلمه ها را در جای روشن و با نور غیر مستقیم قرار دهید و در دو هفته یا کمتر ریشه ها ظاهر خواهند شد. وقتی ریشه ها ظاهر شدند، قلمه ها را در مخلوط خاک مخصوص کاکتوس ها و ساکولنت ها بکارید.

 

euphorbia-milii-propagation04.jpg - 25.31 kB

 

هشدار

مرجان ریشه سفیدی دارد که باعث تحریک و سوزش پوست و غشاهای مخاطی می شود. آن ها دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری کنید.

 

منبع : 02