0

تنظیمات قالب

تفاوت بین آدنیوم اوبسیوم و عربیکوم

نویسنده: milad 30 -3443
مترجم: : محبوبه ارچین

آدنیوم اوبسیوم و آدنیوم عربیکوم دو گونه شناخته شده از خانواده رز صحرایی هستند. برای بیان تفاوت بین آن ها، می توانیم به غده، برگ ها و گل های آن ها نگاه کنیم. خیلی سخت نیست. با ما همراه باشید تا این دو گیاه زیبا را بررسی کنیم.

 

تنه (غده)

همانطور که در عکس می بینید، غده عربیکوم بسیار بزرگ تر یا چاق تر از غده اوبسیوم است. اگر گیاه عربیکوم خالص بدون هیچ هیبریدی باشد، اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، غده آن می تواند به اندازه یک یخچال رشد کند.

در مقایسه با آن، غده اوبسیوم کوچک تر است. در آن حد عظیم الجثه به نظر نمی آید. همچنین غده به سمت شاخه ها باریک تر می شود. ظاهر کلی غده اوبسیوم و شاخه هایش در مقایسه با عربیکوم متعادل تر است.

 

 

حالا بیایید برگ ها را مقایسه کنیم:

عربیکوم معمولا خیلی برگ نمی دهد و بیشتر برگ هایش روی نوک شاخه ها جمع شده اند. با این حال، برگ هایش پهن تر و کوتاه تر از برگ های اوبسیوم است. روی هر دو طرف برگ ها، می توانید موهای خیلی نازک ابریشمی که می تواند حشره ها و هاگ ها را جذب کند ببینید.

 

adenium-arabicum.jpg - 50.83 kB

 

برگ های اوبسیوم بلندتر اما نازک تر هستند. آن ها شبیه به قطره آب هستند – شکلی که وقتی انگشت اشاره را روی انگشت شصت قرار می دهید ایجاد می شود. سطح برگ های اوبسیوم موهای ابریشمی ندارد. تقریبا مومی بوده و سر برگ ها گردتر است.

 

obesum-arabicum-leaves.jpg - 35.80 kB

 

گل های این دو گیاه نیر تقریبا متفاوت هستند:

گل ها:

گل های عربیکومکم رنگ تر از اوبسیوم هستند. حاشیه گلبرگ ها پر رنگ تر است. در گلوگاه لوله گل، پنج لکه قرمز رنگ مشخص می بینید که در وسط گلبرگ به اندازه یک چهارم اینچ کشیده شده اند.

adenium-obesum-leaves.jpg - 28.12 kB

گل آدنیوم اوبسیوم

 

گل های اوبسیوم، در هنگام شکوفه دادن، رنگ قرمز زرشکی دارند. قرمزی رنگ گلبرگ ها به مرور زمان از بین می رود و یک رنگ صورتی زیبا به جا می گذارد. داخل لوله زرد رنگ است و مقداری مو ابریشمی نزدیک نوک لوله قرار دارد.

عربیکوم فقط گل های صورتی رنگ دارد. اوبسیوم هیبرید، رنگ های بیشتری مانند سفید، بنفش، قرمز و زرد دارد. هیبرید گرفتن از این دو گونه بسیار سخت است.

adenium-arabicum-no-leaves.jpg - 85.04 kB

گل آدنیوم عربیکوم

 

حالا در این مرحله، می توانید حدس بزنید کدام گیاه بذرهای بزرگ تری دارد؟ بله!

بذرها:

همانطور که می توانید تا الان حدس بزنید، بذرهای عربیکوم بزرگ تر و چاق تر هستند. بذرهای اوبسیوم معمولا تقریبا یک اینچ یا کمتر هستند. همچنین لاغرتر از بذرهای عربیکوم هستند.

هیبرید عربیکوم و اوبسیوم

وقتی عربیکوم و اوبسیوم را هیبرید می کنید، پرورش دهندگان خیلی در این راه موفق نبوده اند. به نظر می رسد گل گرفتن و کپسول بذر گرفتن از ترکیب این دو سخت باشد. به نظر می رسد خیلی همدیگر را دوست ندارند. دکتر مارک دیمیت، یک کاوشگر آدنیوم، موفق شد یک نژاد موفق از هزاران تلاش ناموفق بگیرد.

 

arabicum-obesum-seeds.jpg - 38.68 kB

 

جملات اساتید

قبل از ارائه جدول مقایسه، بگذارید جملات یک استاد آدنیوم را بررسی کنیم:

گل های عربیکوم بسیار کوچک تر از اوبسیوم هستند و فقط صورتی رنگ هستند. بدنه عربیکوم چاق تر است و تنه ای از آن رشد نمی کند اما چندین شاخه از آن رشد می کند که ته آن ها تپل تر است. واریته عربیکومبرای تولید انواع مختلف مثل: نیمه کوتوله، کوتوله، سیاه، سبز یا قهوه ای پوست، شاخه هایی که مستقیم یا افقی رشد می کنند، شکوفه دهی سنگین و ... قابل هیبرید شدن نیست (مانند گل های اوبسیوم)، بلکه فقط به صورت انتخابی تولید مثل می کند – تولید مثل خطی.

 

 

جدول مقایسه نهایی: آدنیوم عربیکوم در برابر آدنیوم اوبسیوم

 

ویژگی

عربیکوم

اوبسیوم

غده

بزرگ، چاق تر

کوچک تر، باریک تر

برگ ها

کوتاه تر، پهن تر با موهایی روی سطح آن

بلندتر، باریک تر با سطح مومی و بدون مو

گل ها

کوچک تر و صورتی کم رنگ

بزرگ تر به رنگ صورتی، قرمز، زرد، سفید، بنفش

بذرها

بلندتر، چاق تر

نازک تر، کوتاه

تنه

چندین شاخه بزرگ

یک تنه اصلی با شاخه

 

ویرایش و انتشار: میلاد شیرعلی پور

منبع : 02