0

تنظیمات قالب

چه ساکولنت هایی به خواب زمستانی نیاز ندارند؟

نویسنده: milad 03 دی 1399
نویسنده:: میلاد شیرعلی پور
عکس: میلاد شیرعلی پور

معمولا در اغلب مطالبی که برای پرورش ساکولنت ها و کاکتوس ها می خوانیم، به لزوم  استراحت زمستانی برای سلامت گیاه و گلدهی اشاره شده است. اما آیا تمام ساکولنت ها به استراحت نیاز دارند؟ جواب منفی است.

 

تقریبا اکثر کاکتوس ها بجز یکی دو واریته از اپیفیتیک ها به استراحت زمستانی نیاز دارند. اما گونه ها و سرده های بسیار زیادی از ساکولنت ها وجود دارند که به دلیل میلیون ها سال رشد در مناطق گرمسیر و کویری، ترجیح داده اند تا در گرمای تابستان استراحت کنند. این گیاهان معمولا در تابستان منافذ تنفسی خود را مسدود می کنند تا از تبخیر آب درونشان جلوگیری شود. به همین دلیل در تابستان ریشه ها بیشتر مستعد آسیب بوده و رشد بسیار کمی دارند. 

این گیاهان را بهتر است در تابستان در محل نیمه سایه و نسبتا خنک نگهداری کنیم و آبیاری شان را به صورت سطحی انجام دهیم تا موجب پوسیدگی ریشه آن ها نشود.

قبلتر ها که من در بالکن و حیاط خانه به پرورش کاکتوس و ساکولنت می پرداختم در تابستان گیاهان زمستان رشد را به زیر سایه روشن درختان گیلاس و آلبالوی حیاطمان منتقل می کردم و گیاهان تابستان رشد را دور باغچه ها و در مناطق آفتابگیر تر قرار می دادم. 

همچنین در طول زمستان گیاهان تابستان رشد را در لبه ی شیشه و پنجره های بالکن قرار می دادم تا جایشان سرد باشد و کمتر از گیاهان زمستان رشد آبیاریشان می کردم.

حال شما هم با توجه به شرایط محیط نگهداری میتوانید مشابه این کار را انجام دهید.

در زیر لیستی از گیاهان تابستان رشد و زمستان رشد برایتان تهیه کرده ایم تا با مطالعه این لیست و رعایت فصل رشد و استراحت ساکولنت ها، کمتر شاهد خراب شدن گیاهانتان باشید. 

نکته مهمی که باید در پایان مطلب به آن اشاره کنم این است که تمامی ساکولنت ها عاشق بهار و پاییزند و در فصل بهار و بعد از اتمام تابستان رشد می کنند و در این زمان ها هیچ ساکولنتی نیاز به استراحت ندارد.

 

summer-grower600.jpg - 47.64 kB

 

winter-grower600.jpg - 48.35 kB

 

امید وارم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. / میلاد شیر علی پور

منبع : 01