تنظیمات قالب

دلایل تغییر رنگ ساکولنت ها

نویسنده: milad 16 فروردين 1399

ساکولنت ها می توانند در طول سال و با تغییر عوامل مختلف مثل طول روز، دمای هوا، میزان آب و حتی نوع تغذیه تغیر رنگ دهند. مانند هر گیاه دیگری، ساکولنت ها و کاکتوس ها هم آب و دی اکسید کربن را جذب می کنند و آن را از طریق فتوسنتز به گلوکز و اکسیژن تبدیل می کنند. در این فرایند، سه رنگدانه نقش اساسی دارند. 

 

رنگدانه های کلورفیل که نشان دهنده رنگ سبزهستند، رنگدانه های کاروتنوئید که نشان دهنده رنگ زرد تا نارنجی هستند و رنگدانه های آنتوسیانین که نشان دهنده رنگ قرمز یا بنفش می باشند.

وقتی ساکولنت ها را در سایه یا محیط کم نور قرار می دهیم، اغلب آن ها سبز می شوند، زیرا کلروفیل مسئول گرفتن نور خورشید است تا فرایند فتوسنتز ادامه پیدا کند و به دلیل نور کم گیاه با افزایش تولید کلروفیل قصد جبران کم نوری را دارد. وقتی آن ها را در معرض نور آفتاب یا دماهای خیلی بالا قرار می دهیم، آنتوسیانین ها با غلظت بیشتری در سلول های به وجود می آیند. آنتوسیانین ها مانند آنتی اکسیدان ها از گیاه در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نورهای فرابنفش و دماهای بالا محافظت می کنند. همچنین مشخص شده است که آنتوسیانین ها در دمای پایین پایدارتر هستند. به همین دلیل است که ما اغلب ساکولنت ها را در تابستان به رنگ سبز و در پاییز و زمستان رنگی تر می بینیم.

 

مانند گیاهان دیگر، وقتی ساکولنت ها را در سایه قرار می دهیم، تمایل دارند که ساقه های طویل تری داشته باشند و برگ ها از هم فاصله می گیرند. دلیل این اتفاق این است که همه گیاهان می خواهند با درازتر کردن خود نور بیشتری دریافت کنند و به آفتاب نزدیک تر شوند.

 

کنترل آب

ساکولنت هایی که بیش از حد آبیاری می شوند تمایل دارند که ساقه های طولانی تر داشته باشند و برگ هایشان از هم فاصله می گیرد. بنابراین، مقاومت در برابر وسوسه آبیاری بیش از اندازه گیاه بسیار ضروری است و کارآمدترین راه برای حفظ اندازه و شکل روزت گیاه است.

 

 

light-blue-elf-divider.jpg - 38.06 kB

 

همچنین، اغلب مردم تعجب می کنند که چرا برگ های ساکولنت هایشان بسیار نازک و دراز است و با گیاهانی که توسط گلخانه داران پرورش می دهند متفاوت است. که به این خاطر است که وقتی بیش از حد آبیاری می کنید، گیاه شما تمایل به رشد طولی و کشیده شدن پیدا می کند، در حالی که گلخانه داران کمتر آبیاری می کنند و گیاهان باید آب را در برگ هایشان ذخیره کنند. به این دلیل است که برگ ها با آب کمتر چاق تر و آبدارتر هستند.

 

 

 

کنترل نور خورشید

نور ناکافی می تواند باعث سبز شدن و دراز شدن ساکولنت ها شود، و در عین حال نور بسیار زیاد هم می تواند باعث آفتاب سوختگی شود. با افزایش نور خورشید، آنتوسیانین ها غلظت بیشتری دارند تا گیاه را از آسیب های نور خورشید محافظت کنند. با این حال، اگر میزان UV محلی شما خیلی بالاست، می توانید با یک لایه پارچه شید با UV کمتر از 50% از گیاهان خود محافظت کنید. یا به جای آن، گیاهان را در مکانی با نور خورشید صبح و سایه بعدازظهر قرار دهید.

 

 cda3c2d3023f0112f3955a6c85547914.jpg - 50.61 kB

 

Wow-The-color-difference-on-these-two-hens-and-chicks-is-really-cool-585x585.jpg - 73.51 kB 

 

دما

دما معمولا با نور خورشید همراه است. با دماهای شدید، بالای 32 درجه سانتی گراد و کمتر از 0 درجه سانتی گراد اغلب گیاهان ممکن است به خواب روند تا خود را با محیط منطبق کنند.

در تابستان اغلب ساکولنت ها به خواب می روند، رشد شان به طور چشمگیری کاهش می یابد و برگ ها به رنگ های مختلفی در می آیند. همچنین، اغلب ساکولنت های روزتی برگ های خود را به صورت توپی می بندند تا تبخیر را کاهش دهند.

در زمستان برخی ساکولنت ها برخی از برگ های خود را از دست می دهند تا از سیستم ریشه محافظت کنند، بعضی از آن ها بسته می شوند و رنگ هایشان تغییر می کند مانند سمپرویوم، تا در برابر هوای سرد از خود محافظت کنند. همچنین معمولا با ترشح رنگدانه های تیره تر نور و انرژی بیشری از آفتاب دریافت می کنند و گرمتر می مانند و اگر زنده بمانند، وقتی دما بالاتر رفت، جوانه های تازه می دهند.

 

main-qimg-69e90b3e36317b41928e41278c6cb221.jpg - 57.43 kB

 

کوددهی

کوددهی معمولا مسئله تاثیرگذاری نیست، چرا که بیشتر ساکولنت ها می توانند با کود بسیار کم یا حتی بدون کود به خوبی رشد کنند. بیشتر ساکولنت ها هر ماه یکبار با کودهای محلول در آب کوددهی می شوند تا رشدشان تقویت شود و معمولا خوب عمل می کنند. ممکن است گیاهان جوانه های جدید بدهند و برای مدتی به رنگ سبز در بیایند، اما با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به سرعت به رنگ های متنوع در خواهند آمد.

اما زیاده روی در تغذیه گیاهان و کود دهی های پی در پی معمولان باعث سبزتر و آسیب پذیر تر شدن گیاهان می گردد.  

 

منبع: mzgardens.com

ترجمه: محبوبه آرچین

 

منبع : هیروساکولنت