تنظیمات قالب

نکات مهم برای خریدن کاکتوس و ساکولنت

نویسنده: milad 05 آذر 1398

در هنگام خرید کاکتوس و ساکولنت به چه نکاتی توجه کنیم؟

 گاها برخی ها از ما در مورد خراب شدن کاکتوس و ساکولنت هایی می پرسند که تازه خریداری شده و معتقدند از ابتدا مشکلی داشته و یا سالم نبوده. همچنین پیش می آید که با خرید یک گیاه بیماری یا آفتی وارد مجموعه می شود که کل یا بخشی از گیاهان را آلوده کرده و باعثایجاد خسارت های جبران ناپذیر می شود.

 

 

هنگام خرید گیاه تازه به موارد زیر حتما توجه نمایید:

 

  • کنترل کنید که گیاه دارای ریشه باشد. با اندکی کشیدن گیاه از ریشه دار بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر گیاه در حال رشد باشد حتما ریشه دار است.

 

  • گیاهی را بخرید که فرم مناسب دارد و با نور مناسب رشد کرده است. از خرید گیاهانی که در سایه رشد کرده و یا آفتاب سوخته شده اند پرهیز کنید.

 

 

  • تمام سطح گیاه را با دقت برای عاری بودن از شپشک آرد آلود کنترل کنید. میلی باگ ها (شپشک های آرد آلود) در بین برگ ها، محل اتصال برگ به ساقه، و چروک ها و شیار های میانی کاکتوس ها پنهان می شوند.

شپشک آرد آلود روی گیاه آئونیوم

 

حمله شپشک ها به ملو کاکتوس

 

استتار شپشک های آرد آلود زیر تیغ های مامیلاریا

 

  • شپشک های سپر دار به صورت لکه های برجسته قهوه ای روی بدنه گیاهان و برگ ها ظاهر می شوند. حتما مراقب این افت باشید.

 

 

خسارت شپشک سپر دار 

 

 

  • لکه های سیاه و قهوه ای روی تنه و برگ ها ممکن است نشانه بیماری قارچی و باکتریایی باشد. البته قسمت پایین تنه و ساقه ی گیاهان که در ارتباط با خاک است قهوه ای رنگ می شود و از این بابت نگران نباشید.

آلودگی قارچی منتقل شده از خاک

 

آلودگی قارچی در اثر تجمع آب در مرکز روزت

 

آلودگی قارچی روی بدنه هیلوسرئوس

 

آلودگی قارچی روی کاکتوس سم پدرو

 

آلودگی باکتریایی روی سرئوس پرویانوس

 

آلودگی باکتریایی گیاه کارنژیا

 

  • محل رشد کاکتوس ها (نقطه ی مرکزی بالای کاکتوس) را کنترل نمایید. قهوه ای و نارنجی شدن این قسمت نشانه ی کنه قرمز است. این آفت در فصول گرم و جاهای خشک خسارات زیادی به بار می آورند.

حمله کنه های قرمز به بافت درحال رشد کاکتوس اچینوپسیس 

 

آسیب کنه قرمز عنکبوتی به ژمینوکالسیوم و توقف رشد این گیاه

 

 

  • سعی کنید خاک گیاه را چک کنید تا عاری از آلودگی و حشرات باشد. خاک های لجنی معمولا سرشار از انواع حلزون و آلودگی ها هستند.

 

  • گیاهانی که در گلخانه های هیدروپونیک پرورش می یابند معمولا به غذارسانی مستقیم عادت کرده اند و پس از انتقال به محیط جدید رشدشان متوقف شده و به مرور ضعیف می شوند. این گیاهان در کوکوپیت خالی یا مخلوط کوکوپیت وپرلیت کشت می شوند و پس از انتقال به محیط جدید بهتر است هرس ریشه شده و پس از چند روز رها شدن در محیط سایه، در خاک دارای مواد مغذی کاشته شوند.

 

در پایان توصیه می کنم هر کاکتوس و ساکولنت جدیدی را که خرید می کنید مستقیما به کلکسیون خود اضافه نکنید و مدتی به صورت جدا در محیط کم نور تر نگهداری کنید و پس از اطمینان از سلامت گیاه به مجموعه خود اضافه نمایید.

 

نویسنده: میلاد شیرعلی پور

عکس ها اینترنتی هستند