0

تنظیمات قالب

نگهداری ساکولنت ها در داخل یا بیرون خانه

نویسنده: milad 10 فروردين 1399

اگر به دنبال یک گیاه ایده آل برای پرورش در منزل خود هستید، ممکن است گیاهان مورد علاقه خود را از میان ساکولنت­ ها پیدا کنید. پیدا کردن یک گیاه ایده آل از هر لحاظ کاری مشکل خواهد بود، اما پیدا کردن ساکولنتی که دوست داشته باشید سخت نیست.

 

 مهم نیست کجا زندگی می­ کنید.

شما تنها حدود 20000 انتخاب خواهید داشت.laughing

 

این گروه بسیار بزرگ شامل واریته­ هایی از انواع مقاوم است که برخی حتی در یخبندان زمستان هم جان سالم به در می­ برند تا انواع گرمسیری که در فصل پاییز با کاهش دما می­یابد در خانه در گلدان نگهداری شوند. برخی از ساکولنت ­ها آفتاب کامل و برخی سایه را ترجیح می ­دهند. به عبارت دیگر، تقریبا برای هر شرایطی، ساکولنتی برای پرورش وجود دارد.

 

ساکولنت چیست؟

با اینکه چنین تنوعی در یک گروه بسیار بزرگ، عالی به نظر می ­رسد، ممکن است وقتی به گلخانه می ­روید دقیقا ندانید که باید به دنبال چه گیاهی باشید.

گیاه شناسان با داشتن تعریفی واحد از ساکولنت ­ها موافق نیستند. چیزی که آن­ ها در آن توافق دارند این است که ساکولنت ­ها مجموعه ای فراتر از کاکتوس­ ها هستند. شاید به همین دلیل است که پرورش دهندگان ساکولنت به این ضرب المثل علاقه دارند که: همه­ ی کاکتوس­ ها ساکولنت هستند، اما همه­ ی ساکولنت ها کاکتوس نیستند.

به بیان ساده ­تر، بهترین روش برای تعریف ساکولنت، در نظر گرفتن آن ­ها به عنوان گیاهانی است که آب را در بافت ­های خود ذخیره می ­کنند.

 

 

 

یک گیاه مقاوم چطور مشخص می ­شود

احتمالا اولینروش برای انتخاب ساکولنت تقسیم کردن آن­ ها نسبت به شرایط نگهداری است:

  • مقاوم، آن­ هایی که می­ توانند در طول سال در فضای بیرونی رشد کنند. (ساکولنت هایی که در فضای سبز نیز کاربرد دارند)
  • غیر مقاوم، آن­ هایی که در بهار و تابستان و احتمالا اوایل پاییز می ­توانند در گلدانی در فضای بیرونی رشد کنند اما باید در زمستان به داخل خانه منتقل شوند.

 

عبارت مقاوم با نکته بسیار مهمی همراه است، اینکه محل زندگی شما دارای چه آب و هوایی است. در برخی کشور ها به خصوص آمریکا گیاهان بر اساس مقاومت آن­ها برای  منطقه USDA تقسیم بندی می شوند [مطلبی در این خصوص برای با شرح کامل آماده شده است.]

اما چندین روش برای تعیین گیاهانی که در زمستان جایی که شما زندگی می کنید رشد می­ کنند، وجود دارد. یک روش این است که به گلخانه یا فروشگاه محلی خود بروید و از کسانی که آنجا کار می­ کنند سوال کنید. آن­ ها می توانند ساکولنتی که می ­تواند در باغچه و ساکولنتی که باید در گلدان نگهداری شود به شما پیشنهاد دهند. آن­ها همچنین می­ توانند کمترین دمایی که واریته­ ها می توانند تحمل کنند را به شما بگویند. [پیشنهاد ما عدم اعتماد به فروشنده ها و سوال از گلخانه داران و افراد با تجربه است] 

 

 

پرورش ساکولنت ­ها در باغچه

وقتی گیاهان خود را به خانه آوردید، اگر می­ خواهید آن ­ها را در باغچه نگهداری کنید، این کار را باید به طرز صحیح انجام دهید. منظور از "صحیح" این است که با استفاده از همان اصول باغچه انگلیسی، باغچه ای از ساکولنت بسازید یا آن­ها را به باغچه اضافه کنید.

ایجاد یک باغچه انگلیسی به سادگی به معنای کاشت گروهی ساکولنت ­ها یا کاشت جمعی آن­ هاست به طوری که تصویری طبیعی به فضا دهند.

یکی را یک جا و دیگری را در جای دیگر قرار ندهید. یکی دیگر از اشتباهاتی که باغبان ­ها اغلب انجام می ­دهند کاشتن ردیفی آن­ هاست، که منجر به تصویری کسل کننده در فضا می­ شود.

 

 

یک روش برای  داشتن باغچه ­ای طبیعی از ساکولنت­ ها، ایجاد فضای سبز است. بخش­ هایی از باغچه را با سنگ ­هایی از سایز های مختلف بیارایید، به ویژه در مناطق شیب دار یا تراس ها که کمک می ­کنند باغچه نقطه کانونی منظره باشد. در مورد ساکولنت ­ها، این کار شبیه­ سازی بسیار خوبی از زیستگاه طبیعی آن ­ها است.

 

 

از آنجایی که تقریبا تمام ساکولنت ها خاک با زهکشی خوب را ترجیح می ­دهند، اگر خاک باغچه شما زهکشی خوبی ندارد، مخلوط کردن شن و ماسه با خاک اصلی ایده خوبی است. برخی گیاهان می ­توانند روزها و هفته­ ها بدون آب بمانند، ولی برخی رطوبت منظم را بیشتر ترجیح می ­دهند. اما، با این وجود هیچ کدام آن ­ها دوست ندارند آب روی آن ­ها بماند یا خاک برای مدت زیادی بسیار خیس باشد. اینجاست که خاک با زهکشی مناسب نقش خود را ایفا می ­کند. می ­توانید به طور عادی آبیاری کنید، حتی روی ساکولنت­ ها،  خاک مناسب برای ساکولنت­ ها آب را به بیرون خواهد راند.

 

نگهداری ساکولنت­ ها در گلدان

 

 

ترکیب گلدان و خاک خوب برای نگهداری ساکولنت ­ها در ظروف بسته به انتخاب گلدان متخلخل و ترکیب خاکی است که به سرعت آب را تخلیه می­کند. ترکیب کلی که برای بسیاری از ساکولنت ­ها خوب جواب می ­دهد، ترکیبی از یک قسمت مواد آلی با یک قسمت شن و ماسه یا محیط ریگی است.

پیشنهاد ما تهیه خاک آماده و استاندارد کاکتوس آماگل می باشد.

 

احتمالا بزرگترین خطر در نگهداری ساکولنت­ ها، به خصوص در گلدان، دوست داشتن زیاد از حد آن ­هاست.  واژه ­ی کلیدی آبیاری زیاد. ساکولنت­ های بیرونی و درونی، هردو به مراقبت و آب کم نیاز دارند. تنها کار لازم هرس کردن آنهاست.

ساکولنت­ ها همچنین برای گلدان ­ها و فضاهای داخلی که زمستان سختی دارند ایده آل هستند، زیرا به راحتی می ­توانند خود را به رطوبت خشک و نور کم که در بسیاری خانه­ ها یافت می شود وفق دهند.

در حالت کلی ساکولنت ها فضای بیرون را به داخل خانه ترجیح می دهند. اگر محیطی در بالکن یا حیاط خانه دارید کاکتوس ها و ساکولنت هایتان را به آنجا منتقل کنید. فقط مراقب آفتاب سوختگی آن ها باشید. انتقال گیاهان باید به مرور صورت گیرد تا گیاه به گرما و نور شدید عادت کند. همچنین بهتر است در فصل تابستان محیط نیم سایه ای را با استفاده از سایه درختان یا یک لایه شید برای گیاهان ایجاد نمایید تا آفتاب ظهر تابستان باعث آسیب به گیاهان نشود. 

 

 

 

آفات

ساکولنت ­ها به طور کلی در برابر آفات مقاوم هستند، آفات اصلی بیرونی، معمولا حشرات کوچک و شته­ ها هستند و آفات درونی قارچ ­ها، شپشک­ های آردآلود و شاید کنه ­های عنکبوتی. 

در صورت تامین تهویه مناسب برای محیط، نور کافی، تغذیه مناسب و آبیاری کم، تا حد زیادی سلامت گیاه شما تضمین می شود و نیازی به استفاده از سم وجود ندارد. 

در صورت مشاهده بیماری و آفات راهنمایی های لازم در منوی مربوطه در سایت موجود است.

 

ترجمه : محبوبه آرچین

ویرایش و تکمیل: میلاد شیرعلی پور

منبع : هیروساکولنت