تنظیمات قالب

چکار کنیم کاکتوس هایمان گل بدهند؟

نویسنده: milad 12 فروردين 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

قبل از اینکه بگوئیم چکار کنیم تا کاکتوس هایمان گل بدهد بهتر است با شرایط گلدهی و زندگی انواع کاکتوس های گلدار آشنا شویم. کاکتوس ها گیاهانی گلدار هستند، پس همه انواع کاکتوس زمانی که بالغ می شوند قادر به گلدهی هستند. خواه ناخواه یک کاکتوس بسته به سن و نحوه مراقبت، گل می دهد.

 

 البته برخی کاکتوس ها حتی تا 30 سالگی گل نمی دهند. برخی دیگر حتی اگر سنشان به حد کافی برسد گل نمی دهند، مگر اینکه شرایط نوری مناسب، آبیاری و کود دهی مناسبی داشته باشند. این امر به خصوص برای کاکتوس های داخل گلدان صدق می کند. کاکتوس های هالیدی پرورش یافته در داخل خانه، مانند کاکتوس کریسمس، تا زمانی که شب های طولانی و روزهای کوتاه را نبینند گل نمی دهند.

 

کاکتوس های ستونی

کاکتوس های ستونی که بلند رشد می کنند، اگر از بذر رشد کرده باشند، اغلب سال ها طول می کشد تا برای اولین بار گل دهند. اگر یک شاخه از گیاه بالغ که قبلا گل داده است را ریشه دار کنید، بعد از اینکه از گیاه مادری جدا و ریشه دار شد نیز به گل دادن ادامه خواهد داد. با این حال، برخی کاکتوس ها مانند ساگوارا (کارنجیا گیگانتا)، که بومی آریزونا است، شاخه هایی دارد که ریشه نمی دهند، در نتیجه ساگوارا باید از بذر رشد کند و باید 40 تا 55 سال برای اولین گل انتظار بکشد.

اسامی برخی کاکتوس های ستونی که بعد از 10 تا 20 سال گل می دهند:

کاکتوس جامائیکا (سرئوس رپندوس) با ساقه های آبی و گل های بزرگ سفید که در شب باز می شوند، کاکتوس سنیتا (پاچی سرئوس شوتی) با ساقه های سبز خاکستری و گل های کوچک صورتی در آمده در میان یک منطقه از برآمدگی های کرک متراکم، و فنس پست مکزیکی (پاچی سرئوس مارجیناتوس) با ساقه های سبز روشن که لبه های ساقه آن سفید است و گل های کوچکتر سفید دارد،

cereus jamacaru

سرئوس جامائیکا

 

Pachycereus_schottii

پاخی سرئوس شوتی

 

Pachycereus_marginatus

پاخی سرئوس مارجیناتوس

 

کاکتوس های ستونی حتی بدون گل ها، گیاهان موثری برای ایجاد فضای سبز و تصفیه هوا هستند.

 

 

کاکتوس های ساقه کوتاه

کاکتوس های ستونی کوتاه با ساقه های بالغ زیر 60 سانتی متر ارتفاع، معمولا  ظرف 5 سال از جوانه زنی گل می دهند. کاکتوس های اچینو سرئوس، بومی امریکا و مکزیک بوده و در طول زمان توده های تپه ای بزرگی از ساقه ها تولید می کند. گل های بزرگ صورتی، ارغوانی یا قرمز در بهار فراوان هستند. بسته به گونه، کاکتوس اچینوسرئوس کوسینئوس گل های کوتاه به رنگ قرمز شرابی دارد. کاکتوس ایستر لیلی عید پاک (اچینوپسیس اوکسیژونا و هیبرید هایش) گل هایی به شکل قیف بزرگ به رنگ های سفید، صورتی، یاسی، ارغوانی یا قرمز تولید می کند. یا برای مثال از اندازه گیاه، کاکتوس اندازه بادام زمینی (اچینوپسیس کاماسرئوس) گل های بزرگی می دهد. ساقه های تا طول 15 سانتی متری پوشیده با برآمدگی های سفید کم رنگ، در کنار زمین می خزند و در بهار گل های نارنجی روشن فراوانی تا پهنای 2.5 سانتی متر می دهد.

اچینوسرئوس

اچینوسرئوس 

اچینوسرئوس کوسینیوس

اچینوسرئوس کوسینئوس

اچینوپسیس ایستر لیلی

اچینوپسیس ایستر لیلی

 

کامائو سرئوس

اچینوپسیس کامائوسرئوس

 

 

 

کاکتوس های گرد

برخی از پرگل ترین کاکتوس ها مثل کاکتوس پینکوشیون (مامیلاریا اس پی پی. و هیبریدهایش) و ربوتیا ها  (ربوتیا اس پی پی. و هیبریدهایش) در این گروه یافت می شوند. آن ها معمولا در عرض سه تا چهار سال بعد از جوانه زنی گل می دهند. کاکتوس مامیلاریا بومی امریکا و مکزیک است و در حلقه ای دور نوک ساقه، گل های به شکل ستاره می دهد. اگرچه زمانی که جوان است گرد است، برخی از آن ها به شکل ستون های کوچکی کشیده می شوند. گل ها سفید، صورتی، ارغوانی، یاسی، قرمز، زرد و سبز هستند. ربوتیا بومی امریکای جنوبی است. گیاهانی هستند کم رشد و منظم و در سن بالا با گل هایی قرمز، زرد، نارنجی یا بنفش که نزدیک پایه ساقه رشد می کنند.

مامیلاریا

 

 

 

مامیلاریا

مامیلاریا

 

ربوتیا

ربوتیا ها 

 

 

شرایطی که گلدهی را تشویق میکند

از آنجا که کاکتوس ها به صورت گیاهان داخل ظرف در هر مکانی رشد می کنند، اگر از آن ها به درستی مراقبت کنید، با شکوفه هایشان به شما پاداش خواهند داد. بسیاری از کاکتوس ها حداقل 4 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند، ترجیاٌ نور صبح.

در فصل رشد آن ها را مرتب آبیاری کنید، قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید یک یا دو اینچ از بالای خاک خشک شود، و اجازه دهید آب از سوراخ های زهکشی گلدان خارج شود. اجازه ندهید آب در زیر گلدانی باقی بماند.

از خاک با زهکشی خوب استفاده کنید. از وقتی که رشد بهاره شروع می شود تا پایان تابستان به آن ها هرماه کود دهید، از نصف دوز کود با فرمول کم نیتروژن و فسفر بالا که گلدهی را ترغیب می کند استفاده کنید.

برای بهترین گلدهی، اجازه دهید ریشه کاکتوس تا حدودی کل گلدان را پر کند. آبیاری را در زمستان کاهش دهید و به کاکتوس های خود با دماهای پایین تر (حدود 5 تا 10 درجه سانتی گراد) استراحت زمستانی دهید. در صورت رعایت شرایط استراحت زمستانی گیاه بالغ شما در فصل بهار و تابستان بدون شک به غنچه خواهد نشست.

 

کاکتوس های هالیدی

کاکتوس شکرگذاری (اشلومبرجرا تروکاتا) و کاکتوس کریسمس (اشلومبرجرا بریدجسی) بسیار متفاوت از کاکتوس های کویر به نظر می رسند، تا حدی که مردم تعجب می کنند که آن ها کاکتوس هستند. آن ها متفاوت به نظر می رسند، زیرا روی درختان جنگل های بارانی برزیل به صورت هوایی رشد می کنند و ساقه های آن ها مسطح و سبز و مانند برگ هستند.

آن ها به مراقبتی متفاوت با کاکتوس های کویر نیاز دارند. کاکتوس هالیدی در پاییز و زمستان با دماهای سرد، افزایش طول شب و کاهش طول روز با تنها 8 تا 10 ساعت روشنایی، گل می دهند. بیشتر سال سایه نسبی را ترجیح می دهند، اما در پاییز و زمستان می توانند در نور خورشید باشند.

کاکتوس کریسمس

 

 

ترجمه : محبوبه آرچین

منبع: sfgate.com

تصاویر: میلاد شیرعلی پور، کاوس شیرعلی پور، فریده نوری، و اینترنت 

منبع : هیروساکولنت