0

تنظیمات قالب

ساکولنت های مونوکارپیک - قسمت دوم

نویسنده: milad 07 ارديبهشت 1399
نویسنده:: میلاد شیرعلی پور
عکس: میلاد شیرعلی پور

چند وقت پیش مطلبی را در مورد ساکولنت های مونوکارپیک در سایت قرار دادیم و در آن به انواع ساکولنت های مونوکارپیک اشاره کردیم. اما همیشه استثنا هایی وجود دارد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

 

در این مطلب به دلیل از بین رفتن ساکولنت های مونوکارپیک اشاره خواهیم کرد. از آنجا که مریستم نخستین ساکولنت های روزتی در وسط روزت قرار دارد و تنها رشد گیاه در مسیر ساقه ی اصلی از این طریق انجام می شود، وقتی گلدهی نیز از این محل صورت گیرد، وسط روزت به جای تولید برگ، ساقه ی گل و غنچه و گل تولید خواهد نمود و پس از به ثمر رساندن گلدهی از بین خواهد رفت. در نتیجه گیاه امکان رشد مجدد نخواهد داشت. 

 

اما در ساکولنت های غیر مونوکارپیک گلذهی از مریستم های نخستین یا اصلی  بوجود نمی آید و ساقه ی گلدهی جداگانه ایجاد می شود. مثل اچوریا ها 

 

گلدهی اچوریا لویی

 

گلدهی اچوریا آگاویدز رومئو

 

گلدهی اچوریا لیلاسینا

 

اما همیشه و همه جا استثنا وجود دارد.

شنبه گذشته در حال چک کردن اچوریاهای مادری گلخانه هشتگرد هیروساکولنت (آماگل) بودم که با یک صحنه ی عجیب روبرو شدم. اچوریایی که دقیقا مثل سمپرویوم ها از وسط روزت آغاز به گلدهی کرده بود. این اچوریا هم مثل تمام ساکولنت های مونوکارپیک شروع کرده بود به خشکاندنبرگ های زیرین و تمام نشانه ها نشان دهنده ی این موضوع بود که بعد گلدهی این گیاه از بین خواهد رفت. 

 

گلدهی اچوریا

 

از آنجایی که این گیاه از جمله گیاهان مادری و با ارزش مجموعه ی ما است، مجبور شدم ساقه ی گل این گیاه را قطع کنم تا بتوانم مانع گل دهی این گیاه شوم. اما این عکس ها را قبل و بعد از بریدن ساقه ی گل تهیه کردم تا بتوانم این مطلب را با شما به اشتراک بگذارم. 

 

گلدهی اچوریا

 

 

 

منبع : 01